Källan: EA ljuger – om nya ”Sim City”
Publicerad 2013-03-14
Påstår att det lätt skulle gå att fixa ett offlineläge
Många har varit upprörda över den .
Spelet sägs kräva åtkomst till servrar för att överhuvudtaget fungera – ett uttalande som nu stöter på patrull av en anonym källa med insikt i projektet.
– Det skulle inte kräva särskilt mycket jobb för att erbjuda er ett begränsat enspelarspel, säger hen.
Hade den röra som ”Sim City”-lanseringen varit kunnat undvikas – genom ett offlineläge?
Electronic Arts och utvecklaren Maxis svarar nej på den frågan. De menar att spelet utvecklats redan från början med online som en bärande del i ”spelets dna”.
– Det skulle kräva ett enormt ingenjörsjobb från vårt team att skriva om spelet så att alla dessa funktioner beräknas lokalt utan att prestandan påverkas, sa Maxis general manager Lucy Bradshaw till Kotaku i tisdags.
”Förstår inte varför de säger så”
Men frågan är om den informationen stämmer. Spelbloggen Rock, Paper, Shotgun har pratat med en anonym källa i ”Sim Citys” utvecklingsteam, som menar att servrarna inte alls är lika bärande för spelet som Maxis vill låta påskina. Därmed skulle det inte alls vara några större problem att släppa ett enspelarläge för offlinebruk.
– Servrarna hanterar inga av de beräkningar som görs för att simulera staden du spelar. De agerar fortfarande servrar, och hanterar en viss mängd beräkningar för att leda ärenden av olika sorter mellan både spelare och städer. De lagrar även sparfiler i molnet, interagerar med Origin och allt det där. Men själva spelet? Nej, där är de inte involverade alls. Jag förstår inte alls varför de hävdar motsatsen, säger hen.
”Skulle inte kräva mycket jobb”
Det är uppgifter som bekräftats på olika håll – av personer som hävdar att de lyckats spela ”Sim City” offline en stund. En av dessa är ”Minecraft”-skaparen Markus ”Notch” Persson, som twittrat om hur han har kunnat fortsätta spela även efter att servrarna gått ner.
Mycket talar alltså för att Electronic Arts skulle kunna fixa ett offlineläge – om de ville.
– Det skulle inte kräva särskilt mycket jobb för att erbjuda er ett begränsat enspelarspel utan alla de där regionsgrejerna, säger Rock, Paper, Shotguns källa.
Jonas Högberg