Microsofts nya helomvändning
Publicerad 2013-07-26
Efter kritik – förbättrar villkoren för indieutvecklare
Förra månaden gjorde Microsoft en tvärvändning gällande Xbox Ones hårt kritiserade policy kring begagnade spel och internet-uppkoppling.
Nu meddelar speljätten nästa eftergift: indieutvecklare ska kunna ge ut sina spel helt själva till konsolen.
Microsoft har haft en tuff sommar med Xbox One. Men efter att ha kasserat sina planer på så gott som ständig Internet-uppkoppling och restriktioner mot begagnade spel har också opinionen svängt.
Många är dock fortfarande skeptiska, speciellt de som älskar indiespel. Länge såg det nämligen inte ut att bli några på Xbox One eftersom Microsoft inte sagt sig vilja tillåta indieutvecklare att själva ge ut sina spel till konsolen. Samtidigt har konkurrenterna Nintendo och Sony varit måna om att poängtera att de intagit en diametralt motsatt hållning i frågan.
”Alla kan vara skapare”
Nu meddelar Microsoft att man fallit till föga. Indieutvecklare får ge ut sina spel till Xbox One. Dessutom är det fritt fram att använda konsolen man köper i butik som utvecklingsredskap, något som tidigare varit förbehållit särskilda så kallade debugkonsoler.
– Vår vision är att varje person även kan vara en skapare, säger Microsofts Marc Whitten till Engadget. Att varje Xbox One kan användas för utveckling.
Inte helt nöjda
Det är givetvis strålande nyheter för indieutvecklarna. Men de är fortfarande inte helt nöjda. Microsofts villkor är nämligen fortfarande sämst bland de stora konsoltillverkarna.
– Det låter bättre än vad det egentligen är, hävdar ”Retro city rampage”-skaparen Brian Provinciano i en intervju med Engadget. Även om det här är en bra sak så går det inte att jämföra med vad de andra plattformarna erbjuder.
”Min olyckligaste tid”
– På Playstation 4 kan utvecklarna använda varenda bit ram-minne och hela konsolens kraft. Indieutvecklare har tillgång till allt det som AAA-studior har, allt ifrån plattformsstöd till utveckling och lansering.
– Det vi fått veta om Xbox One är att det på det stora hela kommer likna Xbox Live Indie Games (en sektion avsedd för små indiespel på Xbox 360, reds anm). Och själv har jag inget intresse av att köpa en Xbox One, eller ens utveckla spel till den. När jag jobbade med Microsoft (gällande släppet av ”Retro city rampage” till Xbox 360) var det den mest olyckliga tiden under hela min karriär.
Jonas Högberg