Från depåstopp till Grand prix -seger
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-08-26
Formel 1
Visst är ”Pit stop” och ”Pole position” 80-talsklassiker, men knappast realistiska. Första riktiga F1-atmosfären kom i ytterst välgjorda ”Ferrari formula one” till Amiga (1988). Turbobilar, garagemeckande, pressande tidsscheman och Lill-Lövis bakom ratten i Ferrarin var rena dynamiten.
Spellegenden Geoff Crammonds avancerade ”Grand prix”-spel till pc regerade 90-talet. ”Grand prix 3” (2000) följde i god tradition, medan del fyra nyligen var förhållandevis tunn. Riktiga finsmakare håller ju å andra sidan fortfarande fast vid den unika, historiska racingen i ”Grand prix legends” (1998).
För Playstationspelarna var ”Formula one” en sensation 1996 med hisnande realistisk grafik och tv-känsla med en kommentator som höjde stämningen i loppen! Serien blev dock allt sämre i takt med engelska giganten Psygnosis kollaps och några omgångar har varit avskyvärda.
Kuriosa: de första två ”Formula one”-spelen utvecklades av engelska Bizarre Creations – som därefter gjort uppmärksammade ”Metropolis street racer” till Dreamcast (2000) och ”Project Gotham racing” till Xbox (2002).
Sedan 2000 äger Electronic Arts den mest exklusiva FIA-licensen med den aktuella säsongens bilar och förare. Men efter fyra försök ligger speljätten fortfarande bara på godkänd nivå med sina strykjärnsraketer. Bitvis snyggt – inte mycket känsla.
Nästa race:
Sony har tagit över Psygnosis utvecklingsteam och börjar nu återigen få fart på ”Formula one”-serien, åtminstone till Playstation 2. ”Formula one 2002” kommer i oktober.
Henrik Rudin