Nintendo kritiseras hårt – av Bethesda
Uppdaterad 2013-09-07 | Publicerad 2013-09-03
Jätten har inga Wii U-titlar på gång – klandrar Nintendo
Först var det Electronic Arts som meddelade att de inte hade några spel under utveckling till Wii U.
Nu får de sällskap av ännu en speljätte.
Bethesda, som ger ut spelserier som ”Elder scrolls” och ”Doom”, har också slopat Wii U-stödet. Samtidigt passar de på att rikta hård kritik mot Nintendo.
Wii U har haft ett trögt första år på marknaden – något som Nintendo nu försöker åtgärda genom att sänka det amerikanska priset med 50 dollar. Samtidigt gör de sig redo att släppa flera efterlängtade titlar under hösten och vintern – ”Zelda: Wind waker HD”, ”Super Mario 3D world”, ”Donkey Kong country: Tropical freeze”.
Men långt ifrån alla utgivare är övertygade om att konsolen är värd att satsa på.
– Vi gör ingenting på någon Nintendo-plattform. Vi har inte gjort det på länge, säger Bethesdas marknadsföringschef Pete Hines till Gametrailers.
Inget ”Fifa”
– Vi försöker göra våra spel tillgängliga på alla plattformar som kan hantera dem som vi designat dem. Om det blir så i framtiden att vi gör någonting som vi tror passar bra tekniskt och så vidare så skulle vi göra det. Men just nu har vi inte utannonserat några Wii U-spel. Och jag vet inte när eller om det kommer hända.
Bethesda, som lät meddela i augusti att de inte har några Wii U-spel på gång, är inte det enda stora spelföretag som mer eller mindre övergett Nintendos konsol. Electronic Arts har fattat samma beslut, vilket innebär att spel som ”Fifa 14”, ”Need for speed: Rivals” och ”Battlefield 4” blir utan Wii U-versioner.
”Tiden är över”
– Ärligt talat funderar jag inte mycket på det här. Du borde inte ha köpt en Wii U och förväntat dig att spela fantastiska Bethesda-spel på den. Vi får se om det här förändras i framtiden, säger Pete Hines.
– Tiden som Nintendo haft på sig att övertyga utgivare och utvecklare att ge Wii U sitt stöd är över sedan länge. Konsolen är ute på marknaden. Man måste göra vad Sony och Microsoft har gjort. De involverade oss väldigt tidigt och förklarade: ”det här gör vi, det här planerar vi, så här tror vi att det kommer funka” – för att höra vad vi tyckte. Man måste ägna en otrolig massa tid i förväg åt att göra sånt. Om man bara bestämmer sig för att ”här är vår konsol, ni borde göra spel till den” så, tja... nej! ”Nej!” är mitt svar. Då satsar jag på andra som har ett bättre stöd för vad vi försöker åstadkomma.
Spela