Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Final fantasy går tillbaka till rötterna

Uppdaterad 2011-09-28 | Publicerad 2010-10-21

4 heroes of light är mer gammalmodigt än rebelliskt

ROLLSPEL 2010 kommer gå till historien som året då Square Enix tappade greppet.

”Final fantasy XIV” har visat sig vara ett ofärdigt hafsverk som nu erbjuds gratis medan det bogseras i hamn. ”Final fantasy XIII” väntade i tio timmar med att bli ett rollspel. Och ”Final fantasy: 4 heroes of light” är en förskönande historielektion. Ett sätt för Square Enix att glömma sin samtid och blicka bakåt.

Retro – på gott och ont

Tillbaka till slumpmässiga strider som ploppar upp var femte meter. Tillbaka till en handling som berättas med abc-klossar. Tillbaka till karaktärer som beväpnats med könsstereotypa beteenden. Tillbaka till en enklare tid. Tillbaka till – ”Final fantasy”.

Man kan givetvis se det som en av de första motreaktionerna på att allt fler japanska spelföretag anpassar sina spel efter västerländska intressen. Men det vore att ge det här spelet en rebellisk aura det inte gjort sig förtjänt av.

Låt dig inte luras

Det är inte det att ”4 heroes of light” saknar egna idéer. Att tvingas handhålla med attackpoäng som bestämmer vilka magier och svärd man får använda ger striderna ett visst strategiskt djup. Systemet med olika sorters hattar som bestämmer vilka färdigheter ens karaktärer kan bemästra är roligt och visuellt kittlande. Men för varje bra idé finns en dålig. Som att man inte får bära mer än 15 olika föremål. Eller ännu värre – att man inte själv får bestämma vilken fiende man vill anfalla. Det gör spelet åt dig. Med katastrofala följder.

Den ”Wind waker”-inspirerade grafiken och de många fina effekterna (som när vinden blåser genom vetefälten) ger ”4 heroes of light” en förrädisk framtoning. Bakom den döljer sig ett spel som inte nöjer sig med att medvetet sampla arkaisk speldesign, utan till och med förstör den.

Jonas Högberg