Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Bioware inspireras av ”The darkness”

Uppdaterad 2014-08-26 | Publicerad 2014-08-25

Hyllar romantisk scen i klassiska svenskspelet

Spelstudion Bioware säger sig ha fokuserat för mycket på sex när de skildrat kärleksrelationer i sina spel.

Nu satsar man mer på ömhet och kärlek.

Måttstocken? En scen från svenska ”The darkness”.

Med rollspel som ”Mass effect”, ”Dragon age” och ”Star wars: Knights of the old republic” har Bioware gjort sig kända som ett av få spelföretag med ambitionen att porträttera relationer i spel.

Men enligt Mike Laidlaw, creative director för kommande ”Dragon age: Inquisition”, så har man på speljätten inte varit helt nöjda med hur man hittills har skildrat romanser i spelen.

Inspireras av Uppsala-studio

– Vi vill inte att gåvor i spelen ska köpa tillgivenhet. Vi vill inte att sex ska vara slutmålet. Vi vill istället försöka återge något som liknar genuin ömhet och kärlek mellan karaktärerna, säger Laidlaw till IGN.

Den ickesexuella relationen mellan Joel och Ellie i ”The last of us” ska vara en av inspirationskällorna. Laidlaw menar att det är viktigt att spelaren ska kunna bry sig om karaktärerna i Biowares spel på ett platoniskt sätt.

Men det spel som skildrat kärlek allra bäst, om man frågar Laidlaw, är ett spel som skapats av Uppsala-baserade spelstudion Starbreeze.

”Fantastiskt”

– Det mest romantiska ögonblicket som jag bevittnat i ett tv-spel är när Jackie besöker sin flickväns lägenhet i ”The darkness”.

– Hon har bakat en tårta åt mig, hon håller på att flytta in, och du kan se filmen ”To kill a mockingbird” samtidigt som hon somnar i ditt knä eftersom hon är trött och mysig. Det är fantastiskt.

– Den där scenen är det närmsta tv-spel kommit de första tio minuterna av Pixar-filmen ”Upp”. Båda scenerna försöker få publiken att tänka ”jag bryr mig verkligen om den här karaktären” och därmed förstärks inlevelsen.