Ett återbesök i lågstadiets mordiska "Duck hunt"-mani
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-12-13
I Resident evil: Umbrella chronicles lanseras en oskyldigt vit k-pist
Förändringens vindar blåser starkare än på länge i spelvärlden. Så till den grad att de sveper med sig en och annan relik från Nes-eran.
Nintendo vill med Wii få oss att vifta, peka, leka aerobics på en glorifierad dansmatta – och lära oss spela "Duck hunt" igen. "Resident evil: Umbrella chronicles" lanserar tillbehöret Zapper, som kopplar samman Wii-kontrollerna i en oskyldigt vit k-pist – och mer än något annat är ett 300 kronor dyrt recept på handledsproblem. Vilket är det sista man behöver i ett spel som är så monotont utmattande att det får kroknade, ömmande avtryckarfingrar att kännas som Wii-generationens Nintendotumme.
"Umbrella chronicles" är ett återbesök i den gamla skolans arkaddesign, eller snarare lågstadiets mordiska "Duck hunt"-mani, en kvasiinteraktiv peka och panga-ritt fastnitad vid räls som bär hela vägen genom det snåriga "Resident evil"-mytoset.
Och har man en nostalgisk kamrat att tugga fram tomhylsorna med känns tunnelseendet oväntat befriande när man sätter grovmotoriken på autopilot och rider rälsen tillbaka till 80-talet.
Alfred Holmgren