Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Ordinär och anspråkslös racing

Publicerad 2013-06-12

Man kan inte beskylla Codemasters nya Grid 2 för att ha nya idéer

RACING Codemasters måste önska att de haft en egen rewind-knapp.

Det var ju med så kallade flashbacks – där man kunde spola tillbaka tiden för att eliminera ett misstag eller två – som britterna omformulerade genren med ”Race driver: Grid” för fem år sedan. Första ”Grid” tog sig elegant genom hårnålskurvan mellan tung simulator och generös arkadracing. Det införlivade en ai-styrd kompanjon man vann och förlorade med. Det hade nya idéer – något man inte direkt kan beskylla uppföljaren för.

Återvunna moment

”Grid 2” ramas in av en berättelse om en racingfilantrop – tillika spelets enerverande berättarröst – som drömmer om en oöverträffad global motorsportliga. Vilket är ironiskt med tanke på hur ordinärt och anspråkslöst spelet han hamnat i är. När man slutat häpna över den grafiska must Codemasters pressat ur den åtta år gamla hårdvaran sladdar man runt serpentinberg som återvunnits sedan mycket längre än så. Man pressar stål mot stål mellan skyskrapor under skoningslös sommarsol. Man kör på tid på tomma racingbanor. Vokabulären är så bekant att den knappt behöver fästas på papper: time attack, elimination, overtake, drifting och så vidare och så vidare.

Känns ofärdigt

På sina håll känns ”Grid 2” ofärdigt och obalanserat. Bilfysiken pendlar vilt mellan temperamenten. Spelets poänglösa valuta – de fans man samlar på sig för att öka den globala ligans popularitet – tycks delas ut i slumpmässiga nummer. Codemasters har dessutom strippat spelet på både förarvy och alla möjligheter att på egen hand finjustera körassistansen.

Karriärläget är som mest underhållande – och nydanande – under de race där minikartan plockats bort och bandesignen kan ändras under själva loppet. ”Grid 2” är också teoretiskt sett bättre online – där man själv kan skräddarsy förutsättningarna – om det inte vore för att dess servrar är så tomma på spelare att göra upp med.

Till skillnad från förarna i ”Grid 2” kan Codemasters inte resa bakåt i tiden. De kan inte ta sig till den punkt då de bestämde sig för att sälja ett begagnat spel som bara lackats om.

Peter Ottsjö