Nya ”Gears of war” är en sval tillställning
Publicerad 2013-03-29
Trots ny utvecklare är Judgment inte den bensindunk serien behöver
ACTION Money talks.
Det är inte bara initialerna ”God of war” och ”Gears of war” har gemensamt. De båda prologer som nu släppts i respektive spelserie med några veckors mellanrum är ett tydligt tecken på den ekonomiska ängslighet som alltid präglat spelvärlden. Spelserier som drar in containerlaster med pengar kan helt enkelt inte tillåtas att dö.
”Gears of wars” har i själva verket gått på ångor ett bra tag nu. ”Gears of war: Judgment” är inte heller den flammande bensindunk spelserien behöver – utan en märkligt sval tillställning.
Macheteviftande locusts
Detta trots att nya utvecklaren People Can Fly har reviderat upplägget en aning. De fläskiga fordonspassagerna och de bombastiska bossmötena har skalats bort till förmån för ett mer enhetligt fajtande. Kampanjen är numera uppdelad i små sektioner som betygsätts efter spelarens prestation. Alla sektioner har dessutom en valfri utmaning som försvårar saker och ting, och accepterar man den är det lättare att rekvirera stjärnor.
Några av utmaningarna är väldigt roliga, som när man tvingas navigera ett rökfyllt rum där macheteviftande locusts stormar fram, men tyvärr är de flesta ganska menlösa. När spelet hotar att utrusta fienderna med mäktiga one-shots rycker man mest på axlarna – vad gör det när de ändå inte kan sikta?
Ett skämt
”Gears of war: Judgment” är nämligen förvånansvärt lätt. Hardcore-svårighetsgraden är ett skämt jämfört med tidigare delar i serien.
Nya multiplayerläget Overrun (en sorts fusion mellan Horde och Beast där man turas om att spela som försvarande människor och attackerande locust) är förvisso en frisk fläkt för det vågbaserade spelandet, men det lyckas inte radera det rutinmässiga intryck som kampanjen för med sig.
Antagligen hade ”Gears of war” mått bäst av, om inte pensionering, så en längre vila. Men det är en lyx de flesta varumärken och ikoner inte kan unna sig. Inte så länge som det finns en gud som den askprydde krigaren från Sparta aldrig kommer kunna döda: Mammon.
Jonas Högberg