Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Electronic Arts: Våra spel måste bli lättare

Publicerad 2015-02-08

Dagens spel ställer för höga krav, enligt EA-chef

Är Electronic Arts spel för svåra att ta till sig?

Det tycker spelföretagets kreative chef Richard Hilleman.

– Den genomsnittlige spelaren ägnar antagligen två timmar åt att lära sig spela de mest rudimentära spelen, säger Hilleman.

Spelvärldens årliga branschfestival Dice går av stapeln nu i veckan. Det innebär mängder av panelsamtal, intervjuer inför publik och andra evenemang. Mycket av det som diskuteras rör spelens framtid.

Under ett samtal inför publik berättade till exempel ”Shadow of mordors” designansvarige Michel de Plater att han tror att så gott som alla spel snart kommer innehålla rpg-system och sociala funktioner.

Begär för mycket

Men det vållade inte alls lika mycket uppmärksamhet som när Electronic Arts kreative chef Richard Hilleman på samma scen avslöjade att han tycker att dagens spel är för svåra att ta till sig.

– Våra spel är fortfarande för svåra att lära sig. Den genomsnittlige spelaren ägnar antagligen två timmar åt att lära sig spela de mest rudimentära spelen, sa Hilleman enligt Gamespot.

Lånad tid

– Och att be om två timmar av någons tid – de flesta av våra kunder måste ta tid från sin familj när de spelar – att hitta två angränsande timmar där man koncentrerar sig på att lära sig spela ett tv-spel är en stor sak att begära.

Vad de här citaten kan tänkas betyda för framtiden är inte särskilt svårt att gissa. Kanske lever invecklade spelsystem och svåra spel redan på lånad tid.