George Lucas dissar tv-spel
Publicerad 2013-06-26
Lucas och Steven Spielberg kritiserar dagens utbud
Steven Spielberg och George Lucas är inte imponerade av berättandet som sker i dator- och tv-spel.
Men nu stöter de båda filmskaparna på patrull – från norskt håll.
– Det är i spel som det experimenteras som mest med berättandet, säger speldesignern Ragnar Tørnqvist.
Nyligen gick Steven Spielberg och George Lucas till gemensam attack mot berättandet i dator- och tv-spel i ett anförande på USC School of Cinematic Arts. De båda filmregissörerna menade att spel ännu inte lyckats skapa samma empati med karaktärer som andra narrativa former har, mycket på grund av att berättandet torgförs i mellansekvenser.
”Något stängs av i hjärtat”
– Sekunden du plockar upp kontrollen så stängs något av i hjärtat, och det hela förvandlas till en sport, sa Spielberg enligt Variety.
George Lucas å sin sida tror att spelindustrin kommer att kunna skapa trovärdiga och empatiska karaktärer, men först när mediet slutat drivas av våld.
– Nästa stora spel de kommande fem åren kommer att vara ett spel där du kan sympatisera starkt med karaktärer, och det kommer riktas till kvinnor och tjejer, hävdade Lucas. De gillar empatiska spel. Det kommer bli en stor succé, en spelens ”Titanic” där du plötsligt har en kärlekshistoria i centrum. Alla kommer undra ”var kom det där ifrån?”. Så går det när du har riktiga relationer istället för ett scenario där du skjuter människor.
”Spel experimenterar mest”
Men en som inte håller med Spielberg och Lucas är den norske speldesignern Ragnar Tørnqvist, känd för äventyrsspelet ”Dreamfall: The longest journey”. På spelfestivalen Rezzed passade han på att försvara spel och interaktivt berättande.
– Spielberg och Lucas kommentarer gjorde mig så arg eftersom jag just nu spelar ”The last of us”, sa Tørnqvist enligt Eurogamer. Jag ska inte spoila någonting – men spelets inledning iscensätter en otrolig emotionella kopplingen... Kontrollen sätts på och ditt hjärta stängs inte av. Istället känner du dig desperat.
– Det är i spel som det experimenteras som mest med berättandet. Ta ”Journey” som exempel, ett av de bästa spel jag någonsin spelat – det berättar en fantastisk historia genom bilder och ljud som du aldrig skulle få se i en tv-serie.
Jonas Högberg