Battlefield 3 tar kriget närmare än någonsin

Uppdaterad 2011-10-26 | Publicerad 2011-03-02

Richterskalan räcker inte till för Dices nya storspel

”Battlefield 3” är det dyraste svenska spelet genom tiderna.

Det syns. Och hörs.

Nöjesbladet har som enda svenska dagstidning fått kika på den spektakulära shootern.

Det slutar med en jordbävning.

Betongen spricker tvärsöver gatorna i ett långt ojämnt snitt. Ett höghus segnar ned med ett förhistoriskt jämrande. På vägen ner hinner det sluka en attackhelikopter, soldaterna slungas bakåt och någon skriker skräckslaget ”oh my fucking god”.

Ja, precis så känns det.

Oh my fucking god.

Dice har inte bara öppnat dörrarna till den allra första visningen av ”Battlefield 3”. Det känns som om de slagit upp fönstren till nästa generations spel på vid gavel.

Om de inte spöar ”Call of duty” nu kommer de aldrig att göra det. Dices VD Karl Magnus Troedsson har i alla fall målsättningen klar för sig. När värsta konkurrenten kommer på tal säger han att ”Battlefield 3” ska bli ”större, bättre, snabbare, snyggare – allt”.

”Viktigt att minnas vårt arv”

Det första man ser när man kommer in i det sparsamt upplysta visningsrummet i Dices kontorslabyrint är en affisch på spelets omslag. En soldat i förgrunden bär modern utrustning. Han flankeras av stridsvagnar, helikoptrar och jetplan, i bakgrunden reser sig en stålblå skyline mot svart himmel.

Av affischen att döma vore det inte helt orimligt att missta ”Battlefield 3” för ”Bad company 3”. Producenten Patrick Bach är därför mycket noga med att poängtera att det här är en rak uppföljare till det kanske mest omhuldade spelet i serien – ”Battlefield 2”.

– Det har varit viktigt för oss att minnas vårt arv, säger Bach.

I den slice av singelkampanjen Dice demonstrerar utspelar sig historien 2014, flashbackberättad i ett förhör med amerikanske soldaten Sgt. Black. Det är oklart exakt vad förhöret handlar om, men det står klart att något gått fel. Black talar om knapphändig information, oroligheter längs den iranska gränsen och rykten om ett förestående kuppförsök. Sen berättar han om dagen när hans förband blev satta att leta rätt på en grupp soldater som försvunnit under sin jakt på kemiska vapen.

Audovisuellt knytnävsslag

När Patrick Bach greppar kontrollen kliver Black och de andra soldaterna ur ett transportfordon och möts av en myllrande, sjudande korsning i en mellanösternstad. Stressade bilister protesterar med sina signalhorn, en borr hackar sig ner i betong, röster och rop studsar mellan gator och gränder. En vacker viadukt badar i solljus och storstaden, målad med enorm detaljrikedom, fyller synfältet många kilometer bort.

Det är en audovisuell knytnäve i magen, antagligen så nära fotorealism ett spel kommit.

Värt att nämna två saker här.

För det första demonstrerar Dice ”Battlefield 3” på en svindyr PC med grafikkort som antagligen skulle få dagens konsoler att smälta. Spelet är förstås på gång till både Playstation 3 och Xbox 360, men den svenska studion erkänner att det är fysiskt omöjligt att få spelet att se lika bra ut på de över fem år gamla maskinerna.

För det andra?

Frostbite 2. Parallellt med ”BF3” har ett eget team jobbat fram nästa generations motor. Den tillåter enorma omgivningar med lika enorm detaljrikedom samtidigt som den är bättre rustad för täta strider i stadsmiljö. Den lånar animeringsteknik från EA Sports och ljudmixningen är är bäst i världen. Ja, det där är Dices egna beskrivningar, men om ”Battlefield 3” är examensprovet så passerar nya Frostbite med högsta betyg.

Dr Jekyll och Mr Hyde

Bach spelar vidare, på en parkering hamnar förbandet i en eldstrid som – spelmässigt – inte känns det minsta nästa generation. Det här är beprövad mark med samma gamla kanonmats-AI och militärlingo (”RPG, second floor”) man hört till leda. Men det är ett kortvarigt bekymmer. En krypskytt tvingar sergeant Black och hans grupp att retirera in i en byggnad. Ljudet från gevärskulorna är så realistiskt att man rycker till av pisksnärten och ekot mellan husen. ”Dude, that’s a fucking .50”, ropar en av soldaterna som – precis som spelaren – hör vilken kalibertyp prickskyttegeväret har.

Soldaterna – deras fysik och tyngd och fotsteg och flämtande replikskiften – känns nästan makabert levande. Det finns en gryende och nödvändig moralisk och politisk diskussion kring realistiska shooters och dess plats i det kulturella landskapet. ”Battlefield 3” får en att fundera över hur nära verkligheten krigsspelen kan komma innan vi inte orkar titta på det längre, än mindre spela det. Det är den moderna shooterns ”Dr Jekyll och Mr Hyde”-dilemma, där ”kul” och ”oöverträffad inlevelse” utgör ett rätt olustigt äktenskap mellan två till synes oförenliga färger i ett krigsporträtt av Mellanöstern.

Vi hade iallafall tur med texturerna

Men det skiter väl ni i.

Ni är mer intresserade av texturer och grejer.

Och angående dem kan jag bara säga att de imponerar lika mycket som allt annat visuellt i ”Battlefield 3”. I skolans trapphus, där soldaterna är på väg upp på taket för att ta hand om snipern, får jag för mig att det går att skrapa bort färgen som flagnat längs väggarna med fingrarna.

Soldaterna kryper fram över taket, lokaliserar skytten i en hotellbyggnad rakt över gatan och blåser sönder skyskrapan med ett granatgevär. Det regnar betongbitar under ett moln av rök.

Sedan är Bach framme vid demonstrationens final, en vansinnigt intensiv eldstrid på öppen gata i en allé kantad av skyskrapor. Rotorbladen från den attackhelikopter som snart ska slukas river och sliter i palmträden, det brinner på olika våningsplan i höghusen i fjärran och utbrända bilar och bussar får utgöra skydd innan jordbävningen får världen att välta.

Kommer chocka spelvärlden – som ”Killzone 2”

Om Dice kokar ner det här till en dramatisk trailer – och det lär de göra – kommer den att skapa samma rabalder som ”Killzone 2”-trailern gjorde en gång i tiden. Med den skillnaden att allt vi ser är in-game.

Många av nyckelfigurerna som jobbat på Dice under många år har ledande positioner i ”Battlefield 3”-teamet. Lars Gustavsson – internt kallad ”Mr Battlefield” eftersom han varit med ända sedan gamla ”Codename eagle” – är spelets lead designer. Gustavsson kallar ”Battlefield 3” det viktigaste spelet studion har gjort. Det är nu de ska ta sig an ”Call of duty” på riktigt. Tajmningen kunde inte vara bättre – shootern som genre står i zenit för tillfället, ”modern warfare” är två av spelvärldens mest gångbara ord.

Men om svenskarna med den här första visningen bevisat att deras spel ser fantastiskt ut på en dyr PC så vet vi egentligen inte så mycket mer.

Många frågetecken

Hur hårt kan de pressa konsolversionerna? Karl-Magnus Troedsson, studions general manager, säger att ”Battlefield 3” kommer att se ”markant bättre ut” på Playstation 3 och Xbox 360 jämfört med ”Bad company 2”. Det återstår att se.

Hur tar de sin hyllade multiplayerdesign till nästa nivå? Troedsson säger att de ska ”skruva” och ”förfina” och att Dice tänker varva enorma kartor för de som gillar fordon och lugnare tempo med snabb adrenalinaction i täta, urbana, miljöer. De siktar mot bredast möjliga träffyta: de äldre ”Battlefield”-fansen och de yngre ”Call of duty”-anhängarna.

Hur blir det med klasserna och sten-sax-påse-balansen? Vi vet inte, men vi vet att 64 spelare ska kunna göra upp samtidigt – åtminstone på PC. Och om Dice senaste – ”Bad company 2: Vietnam” – indikerar något är det att studion är i högform för tillfället. De har dessutom gott självförtroende, ”Bad company 2” var ett av fem EA-spel som sålde över fem miljoner exemplar i fjol.

Vi vet ännu inte i vilken skepnad nästa ”Call of duty” kommer, eller när det dyker upp.

Men vi vet att Richterskalan inte räcker till för kraften i ”Battlefield 3”.

ANNONS