EA: ”Battlefield” har inte tagit skada alls
Uppdaterad 2014-03-10 | Publicerad 2014-03-09
Electronic Arts tonar ner katastrofala lanseringen
”Battlefield”-seriens varumärke har inte skadats av den senaste delens problematiska lansering, och den då skakiga nätkoden.
Inte om man frågar utgivaren Electronic Arts, i alla fall.
”Battlefield 4” hade ingen bra lansering. Det kan nog de flesta enas om.
Många skulle också hävda att den var så katastrofal att den kan ha skadat spelseriens rykte.
På spelsajter världen över, inte minst spelets officiella forum, återfinns massvis med kommentarer som är så besvikna över den buggiga starten och den inledningsvis skakiga nätkoden att de hotar med att inte köpa något ytterligare spel i serien.
”Ospelbart”
Fansajten b4central gick så långt som att hävda att ”Battlefield 4” var ”ospelbart” när det släpptes, och att Dice ”skeppat vad som mycket väl kan vara det värsta släppet i spelseriens historia”.
Men utgivaren Electronic Arts är inte av samma åsikt. När företagets ekonomiske chef Blake Jorgensen höll föredrag på Morgan Stanley Technology Media & Telecom Conference gick han så långt som att säga att ”Battlefield”-seriens rykte inte påverkats överhuvudtaget.
”Det fungerar bra”
– Vi har inte sett någon skada alls. Vi är väldigt fokuserade på att skydda varumärket. Spelet har sålt bra och fortsätter att sälja bra, säger Jorgensen enligt Gamespot.
– Vi har också försökt att erbjuda extra innehåll till konsumenterna för att försäkra oss om att de spelar spelet kontinuerligt, och vi har sett att det fungerar bra. Jag kan inte se att varumärket skadats. Jag tror att det är viktigt för oss att fortsätta att erbjuda fantastiskt gameplay till konsumenterna och det kommer vi också att göra.