Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tore, Tor

Svenskar gör allt tyngre spel

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-11-22

Spelbranschen omsätter 400 miljoner per år

Det låter som kris. På ett år har en tredjedel av de svenska spelföretagen försvunnit.

Men de som är kvar har bara blivit starkare. 800 människor utvecklar spel för 400 miljoner kronor, enligt tidningen Ny Teknik.

Enligt tidningen Ny Tekniks genomgång omsätter spelbranschen 400 miljoner kronor och mår bättre än någonsin. Trots att en tredjedel av alla spelutvecklare har försvunnit på ett år. Och att små produktioner av pc-spel och mobilspel är svårt krisdrabbade.

De kvarvarande företagen har i stället blivit starkare och branschen sysselsätter samma antal personer som förra året, runt 800 stycken.

Och de gör allt större och mer avancerade spel.

I år har tunga, svenska spel som ”Rallisport challenge”, ”Battlefield 1942”, ”Enclave” och ”Hearts of iron” nått marknaden.

Siktar på de nya tv-spelen

Produktionen koncentreras allt mer på de nya tv-spelen. Framför allt har de svenska utvecklarna spel på gång till Microsofts Xbox.

Digital Illusions med 180 anställda är så kallad andrapartstillverkare till Xbox, vilket innebär ett nära samarbete med Microsoft. Digital Illusions 180 anställda har redan släppt ”Shrek” och ”Rallisport challenge” till Xbox och under 2003 växer företaget med ytterligare 15–20 anställda.

Ett av de snabbast växande företagen är Uppsalabaserade O3 Games, som nu har 70 anställda och minst tre projekt tillsammans värda 100 miljoner kronor.

Spelbranschen ropar efter kunniga programmerare och grafiker.

– Jag tror att regeringen måste satsa pengar på utbildningar i nära kontakt med spelbranschen, säger Daniel Benitez, vd på O3 Games, till Ny Teknik.

– Vi behöver stöd för att skapa kraftig tillväxt i branschen.

Spela