Gav lågt betyg – fick sparken kort därpå

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-11-30

Läs Peter Ottsjös krönika

Vi vill gärna berätta för er om spel är bra eller dåliga.

Innan ni hinner köpa dem.

Spelutvecklarna är inte lika förtjusta i det.

I spelkretsar känner alla till journalisten Jeff Gerstmann. Och alla känner till spelsajten Gamespot.

Jag brukade följa Gerstmann och Gamespot slaviskt. Det var dit man surfade för att läsa recensioner och de senaste nyheterna.

Men så delade Gerstmann ut betyget sex av tio till spelet ”Kane & Lynch”. Samtidigt som förläggaren

Eidos annonserade på sajten. Och kort därpå fick

han sparken från Gamespot.

Ingen kan säkert slå fast att uppsägningen och det låga betyget hade ett samband. Gerstmann själv har, av juridiska skäl, legat lågt med sanningen om sitt öde.

Men vi vet vad vi tror.

I Sverige är det inte så vanligt att vi speljournalister utsätts för påtryckningar. Jag har råkat ut för

arga pr-människor vid ett fåtal tillfällen. De har varit missnöjda med våra betyg.

Jag har också blivit erbjuden att få recensera spel tidigare än våra konkurrenter – mot att jag avslöjade betyget för spelförläggaren i förväg. Det gick jag förstås inte med på.

Men utvecklingen av förläggarnas relation till spelmedier är lite oroväckande. Under den här hösten har embargodatumen för recensioner i många fall lagts väldigt nära premiären för spelet. Förläggarna vill helst inte att ni spelkonsumenter ska kunna ta del av våra omdömen för tidigt. I synnerhet inte om de misstänker att recensionerna kan bli negativa.

Och för bara någon vecka sedan var Eidos nära att ställa till med ett nytt Gerstmann-gate.

Sajten Metacritic har blivit oerhört betydelsefull för spelutvecklare. Den samlar recensioner från främst amerikanska och brittiska journalister och räknar ut ett medelvärde. Läsarna får snabbt koll på huruvida ett spel får ett högt snittbetyg.

Så inför släppet av ”Tomb raider: Underworld” hade ett Eidos ett önskemål. Dess brittiska pr-firma bad journalister som tänkte ge ”Tomb raider” ett lågt betyg att vänta med publiceringen.

På så vis skulle inte Metacritics snittbetyg förändras innan spelet hann komma ut i butik.

Sedan det här avslöjades har pr-firman gjort avbön. Nu hävdar de plötsligt att alla speljournalister får skriva vad de vill och publicera kritiska omdömen samtidigt som alla andra.

Tack, så snällt av er.

Men vi vet också vad vi tror.