”Saints row”-skapare kritiserar porr-fokus
Publicerad 2013-08-07
Marknadsföringen har fel inriktning, enligt producent
”Grand theft auto”-parodin/pastischen ”Saints row” har gjort det till sin grej att använda porrstjärnor i marknadsföringen av spelen.
Nu riktar producenten Kate Nelson kritik mot utgivaren THQ för just detta.
– Vinkeln med porrstjärnorna rimmade illa med vad ”Saints row” handlar om, säger hon.
”Saints row”-spelen har blivit kända för sin kompromisslöshet kring sex och våld. Detta mycket tack vare den tidigare utgivaren THQ:s marknadsföring av spelen. I ”Saints row 2” anlitade man porrstjärnan Tera Patrick i promotionsyfte – senare fick hon även en roll i spelet i en expansion. Det här upprepades sedan i ”Saints row: The third”, då var det före detta porrstjärnan Sasha Greys tur att medverka. Man har även använt sig av Penthouse-modeller i marknadsföringssyfte.
”Rimmade illa”
Ska man tro Kate Nelson, som är associate producer för kommande ”Saints row 4”, så är det inte alla på utvecklingsstudion Volition som uppskattat det här greppet.
– Jag gillade inte alltid det fokus som THQ lagt på porrstjärnor, säger hon i en intervju med Edge. Jag tror att det är viktigt att se till att spelens essens förmedlas i marknadsföringen, och jag tycker att vinkeln med porrstjärnorna rimmade illa med vad ”Saints row” handlar om. ”Saints row” är en parodi.
Något som Nelson verkligen inte gillade var när THQ presenterade Tera Patrick och gav henne titeln ”special producer” för ”Saints row 2”.
– Att säga att någon som inte har någon som helst branscherfarenhet, och som är i en sexualiserad roll, ska vara producent för ett av våra projekt, eller att säga att Penthouse-flickorna var våran teststab... Jag kan se humorn i det hela, men för mig så är det där man går över gränsen till verkligheten.
Vill visa starka kvinnor
Nelson menar att ”Saints row”-serien, trots exponeringen av porrstjärnor och Penthouse-modeller, är mån om att visa upp starka kvinnor.
– Du kan vara en viktig kvinnlig karaktär – du behöver inte ha en D-kupa heller. Du kan vara en stor kvinna, en liten kvinna – du kan vara blå.
– Du kan vara precis vem du vill vara i spelet och det finns starka kvinnliga karaktärer inskrivna i narrativet. Jag tror att spelet faktiskt representerar kvinnor på ett positivt sätt, men pressen kommer alltid att fokusera på att, hallå där, det finns strippor, eller ett dildoslagträ. Jag tycker att det är olyckligt att de positiva aspekterna inte framgår.
Jonas Högberg