”The showdown effect” är inget ”Magicka”
Publicerad 2013-03-16
Svenska Arrowheads nya spel är ett run & gun med multiplayerfokus
ACTION Går man in på ”The showdown effects” hemsida kan man slumpa fram sin egen tagline till spelet via en ordgenerator. Ibland är resultaten väldigt målande (”Explode explosive explosions!”), ibland är de bara tramsiga (”Troll despicable donuts”), och ibland träffar de mitt i prick (”Annoy Magicka fanboys”).
Snabba, intensiva strider
Jag omfamnade nämligen Arrowhead Studios ”Diablo”-inspirerade förstlingsverk ”Magicka” med öppna armar. Det satte en helt ny prägel på genren med sitt innovativa magisystem, knasiga co-op och humoristiska nackgrepp på fantasyns inavlade begreppsvärld.
Med det i åtanke är det svårt att inte bli lite besviken på den svenska spelstudions nya spel. Det är ett ganska ordinärt men roligt run and gun i multiplayertappning med fokus på snabba, intensiva strider. Det som särskiljer det från spel som ”Metal slug” är att man inte kan springa omkring och skjuta urskiljningslöst – istället måste man placera siktet över sina offer för att överhuvudtaget kunna träffa.
Matcherna laggar
Något som visar sig vara lättare sagt än gjort. Matcherna laggar en hel del i nuläget, dessutom känns det som att de som använder sig av närstridsvapnen får en lite väl stor fördel.
Men när allt funkar som det ska är ”The showdown effect” sprudlande, dieseldoftande underhållning som injicerar Schwarzenegger-minnande citat och färggranna explosioner rakt in i hjärnans belöningscentrum.
Och det är gott så. Förvänta dig bara inget magiskt.
Jonas Högberg