Det är appsolut en revolution på gång

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-19

Nintendo har dominerat den bärbara spelscenen i tjugo år.

Sony har sålt över 50 miljoner PSP.

Men det är Apple – efter bara ett år med digitala butiken App Store – som plötsligt dikterar villkoren.

Peter Ottsjö.

En dag fanns det bara där, tatuerat i våra medvetanden.

App Store. ”Apps” – kort för hopplösa ordet applikationer – är i dag ett lika självklart begrepp som Facebook och Youtube. Inom loppet av ett år har Iphone- och Ipod touch-användarna laddat hem 1,5 miljarder ”apps”. Det finns över 65?000 att välja bland. Lejonparten av dem utgörs av spel.

Apple håller på att revolutionera och förändra spelvärlden på samma sätt som de gjorde för musikindustrin med Itunes.

Revolutionen sker på flera plan.

Apple har gjort det superenkelt för alla – både amatörutvecklare och industrijättar som Electronic Arts – att utveckla och lansera spel till Iphone.

Men de har också insett att bekvämlighet, snabbhet och spontanitet är lika viktigt som själva innehållet. Det finns ingen spelmaskin i världen som kan matcha den enkelhet med vilken man laddar hem och börjar spela ett nytt spel på Iphone.

Mobiltelefonspelen betraktades länge som branschens fula ankunge.

Så inte längre. Iphones tryckkänsliga skärm och accelerometer har triggat kreativiteten hos både små och stora utvecklare.

Paradoxalt nog har spelen blivit billigare – det finns briljanta titlar på App Store som inte kostar ett öre. Förläggarna dumpar priserna för att synas på topplistorna. Och när de får uppmärksamhet kan de ta betalt för någon av sina andra satsningar.

Biverkningarna? App Store är till bredden fylld med skitspel.

Det leder till en populär och gammal missuppfattning hos konkurrenterna.

– Vi vill ge våra kunder högkvalitativ, innovativa och fängslande underhållning. Ett skyltfönster med 10000 olika grejer gör inte det, säger Nintendo-chefen Reggie Fils-Aime­ till LA Times.

Fel. ”Kunderna” – spelarna – tillsammans med etablerade spelmedier är fullt kapabla att sortera bort skräpet. Det är en popkulturell demokratisering långt över Nintendos uråldriga licenskrav.

Konkurrenterna jobbar stenhårt för att komma ikapp. Nintendo själv lanserade en digital butik till nya bärbara DSi i våras. Sony satsar på egna apps till PSP. Nokia och Sony Ericsson gör allt de kan för att hänga med i utvecklingen.

För ett år sedan fanns inte App Store.

Nu leder Apple vägen i spelvärlden.

ANNONS