Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Harry, Harriet

NHL 25 blandar finlir med ren obegriplighet

Publicerad 15.46

Världens i princip enda ishockeyspel har blivit mer exklusivt – och finns nu bara till next gen-konsolerna.

Med det kommer vissa fina gameplay-justeringar.

Dock är intrycket alltjämnt rätt allmänt.

Följ ämnen
NHL

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

EA Sports NHL 25

Från 3 år
Pris: Från ca 599 kr
Format: PS5 och Xbox Series
Utvecklare: Electronic Arts
Utgivare: EA Sports

Plus: Finslipad spelkänsla, on ice-animationerna, tacklingarna och LT/L2-revolution i offensiv zon

Minus: Laggiga menyer, i princip oförändrade spellägen, ”grudge match”, finns bara till next gen


En intressant aspekt med EA Sports ”NHL”-spel är att de kan jämföras med två andra titlar.

Eftersom det inte finns några nämnvärda konkurrenter är det således mot fjolårsupplagan samt med fotbollsspelet ”FC”, eftersom det alltid släpps strax därefter.

Normalt sett brukar jag tycka att EA lyckas aningen bättre med framstegen på isrinken än på fotbollsplanen. Men inte i år. Det är relativt jämnt slutspelsskägg.

Av denna bild att döma verkar det vara stor skillnad grafikmässigt. Men från tv-soffan är den inte lika tydlig.

Komfort före skönhet

Nytt är dock att ”NHL 25” bara släppts till PS5 och Xbox Series. Denna next gen-exklusivitet betyder – utöver att en stor del av kundbasen försvinner – såklart att det ska vara deras bästa grafik någonsin. Och ja, det är det säkert. Men i ärlighetens namn är det en förbättring i samma storlek som det brukar vara mellan varje spel, med en bunt nya animationer.

Däremot finns det saker på planen som är mer revolutionerande – och själv fastnar jag för en specifik knapp.

Ett roligt flyt

Tidigare har ju LT/L2 bara gjort att spelaren man kontrollerar kör baklänges. Men nu, i offensiv zon, betyder knappen i stället att spelaren håller fokus på målet och har kroppen riktad mot spelet på ett mycket verkligare sätt.

Inte bara ger det en möjligheter att hitta bättre passningsvägar och generell bättre överblick i anfallszon, utan det är en rätt sällsynt ny funktion som faktiskt gör en positiv, rimlig skillnad i själva spelet.

Utöver det uppmuntrar de nya direktskotten och den förändrade passningsöversikten till att försöka få bättre kontroll på spelet i anfallszon och inte bara gå på konceptet från urminnes tid: Gå rakt på mål, söka sidlespassning, direktskott, mål. Det är nu roligare att försöka få rätt spelare på rätt position och faktiskt göra snygga mål.

Detta ihop med intelligenssystemet ICE-Q, verkligare animationer och mer belönande tacklingar (eftersom de är svåra att bemästra) gör ”NHL 25” till en rolig, flytande upplaga med ändå rätt fina gameplay-nyheter.

Oj som det tjatas så fort antagonister ger sig ut på isen. Bara låt mig spela.

Obegripligt år 2024

Tyvärr finns det inte mycket nytt att säga om spellägena. Fokus har tveklöst varit på spelkänslan i år.

HUT är sitt malande troget, Be a pro är fortsatt fånigt och så vidare.

Men ärligt talat... hur kan man inte lyckas göra menyövergångar laggfria år 2024? Det är helt obegripligt.

Och det här med grudge match (när lag har en historik om att ogilla varandra eller spelare som haft ”beefs”) nötas i all oändlighet. Att åberopa det vid ett tillfälle vore okej. Men det är typiskt EA att lägga en obscen mängd krut på denna typ av ”nyheter” så ingen ska missa det.

Nåja, med denna nya version har ”NHL” trots allt en bättre bas att stå på, där det gör sig bäst när det spelas med och kompisar i samma rum. Ifall fokus bara läggs på rätt saker – det vill säga att utveckla spelläge och ge oss vettiga menyer – till nästa år kan vi kanske få se något riktigt jäkla bra då.

Följ ämnen i artikeln