Kreativt – men alldeles för utdraget
Publicerad 2013-09-06
Platinum Games nya Wii U-spel sabbas av enformiga strider – och pekskärmen
ACTION Medan jag spelar ”The wonderful 101” slår mig samma tanke gång på gång:
Hideki Kamiya borde veta bättre.
Mannen bakom de fantastiska spelsystemen i ”Devil may cry” och ”Bayonetta” har nämligen förivrat sig rejält med sitt första Wii U-spel.
Rita vapen
Anledningen är att han velat göra ett intensivt, svårt och kaotiskt actionspel – med den jävla pekskärmen i huvudrollen. I ”The wonderful 101” ritar man nämligen symboler för att kunna frammana vapen – ett rakt streck blir ett svärd, en cirkel en knytnäve, en vågig linje en piska. Att lyckas med det mitt under brinnande strid är inte helt lätt – även om tiden saktas ner när man börjar rita. Faktum är att det är enklare att använda högerspaken som penna, vilket gör hela idén överflödig.
Sjuder av spelglädje
Trots kontrollproblem och en brant inlärningskurva är ”The wonderful 101” ett spel som sjuder av kreativitet och spelglädje. Det ”Viewtiful Joe”-liknande superhjälteposse man kontrollerar kan transformera sig själva till snart sagt vadsomhelst: en bro, en hängglidare, en fjäder. Dessutom finns här en uppsjö av roliga infall – allra bäst är en inspirerad ”Punch out”-hyllning.
Spelet innehåller dock alldeles för många dussinstrider, vilket får det att kännas plågsamt utdraget och långrandigt.
Och det är kanske Hideki Kamiyas största misstag.
Underbart är, trots allt, kort.