Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Proffsig shooter – men inget nytt

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-11-02

"En bra film utan ett bra spel är en förlorad möjlighet".

Citatet kommer från Cliff Plumer i en färsk artikel i Los Angeles Times.

Plumer har en chefsroll på Digital Domain – det företag som ligger bakom specialeffekterna i blygsamma blockbusters som "Transformers" och "Pirates of the caribbean".

Problemet är att Plumer har fel. Spelen som bygger på filmerna är inte sällan en cynisk förevändning för att locka folk till biograferna. En produkt i reklamkampanjen med samma kulturella värde som leksakerna i ett happy meal. Och just fjolårets "Transformers: The game" – som på Wikipedia ryms under rubriken "marknadsföring" – blev en miljonsäljare.

En actionfilm utan ett skitspel är en förlorad möjlighet.

Men för att parafrasera Hemingway: spelvärlden kan vara en vacker plats och är värd att kämpa för.

Tidernas mest framgångsrika film-till-spel-licens heter "Goldeneye". Det var spelet som bevisade att shootergenren fungerar på konsol. Det sålde i över åtta miljoner exemplar. Fansen och kritikerna slogs om att få krama sönder "Bond"-tolkningen. Det är ett vackert undantag.

Med kikarsiktet riktat mot "Goldeneye" har Treyarch – utvecklarna bakom "Quantum of solace" – försökt nå samma fullträff.

De har arbetat med spelet i två och ett halvt år. De har jobbat tätt ihop med filmteamet och får draghjälp av både Daniel Craig, Judi Dench och Olga Kurylenko.

Men Treyarch har inte riktigt lyckats.

"Quantum of solace" är en proffsig shooter med höga produktionsvärden. Men de traditionella vi-har-sett-det-förut-momenten är lika frekventa som Bonds resor mellan exotiska miljöer. Eldstriderna är hårt koreograferade, bandesignen puttar spelaren obönhörligt i rätt riktning. Här finns quicktime-knappmosande och trista minispel för hacka säkerhetssystem. Och ser du ett föremål som blänker sådär övertydligt kan du räkna med att det går att spränga i luften.

Det är i Bonds yrkesbeskrivning "Quantum of solace" sticker ut. Spännvidden i hur vi får hantera agentens mordlicens är föredömlig. Spelet får en pigg dynamik mellan valen att skjuta sig ur varje situation eller att slå ut sina offer i det tysta.

Mot exempelvis "Gears of war 2", som släpps nästa vecka, står sig "Quantum of solace" slätt.

Men som filmspel betraktat är det här ett litet steg framåt.