”Nya kontroller ska inte försämra upplevelsen”
Publicerad 2011-07-05
Del två av Spelas stora intervju med Ubisoft-
chefen Yves Guillemot
LOS ANGELES/STOCKHOLM. På åttiotalet grundade Yves Guillemot ett litet spelföretag tillsammans med sina bröder.
I år firar franska Ubisoft 25 år – som en av de mäktigaste aktörerna i spelvärlden.
Spela fick en exklusiv intervju med Yves Guillemot på spelmässan E3 i Los Angeles. Samtalet handlade förstås mycket om nya konsolen Wii U. Och lite om ”Beyond good & evil 2”.
Idag: del 2 av 2.
Har ni upplevt någon fördröjning mellan Wii U-konsolen och kontrollen?
– Svårt att svara på nu. Det får tiden utvisa. Men för tillfället, nej. För tillfället fungerar det bra. Men det beror på vilken sorts data man vill skicka. Den kommer förstås ha sina begränsningar men än så länge är vi väldigt glada över det vi har.
Vilka är trenderna du ser i spelbranschen framöver?
– En av dem är att erbjuda fler saker att köpa i spelens världar så att vi kan tjäna mer pengar på varje produkt. Och att man ger de som vill spela femhundra timmar en möjlighet att göra det. Idag ser spelen likadana ut för de som vill spendera 20 euro på ett spel och de som är redo att betala 150 euro. Så mitt mål är att vi använder alla existerande tekniker för att se till att det finns olika prisbilder också för hd-spelen.
Men du pratar inte bara om DLC nu?
– Jag pratar potentiellt sett om DLC men också potentiellt sett om andra element som spelaren kan göra för att förlänga spelets livslängd. Och det utöver multiplayer, för med multiplayer har man också givetvis möjligheten att spela länge. Men målet är att säkerställa att den som vill spela länge ska kunna göra det.
Microsoft gjorde ett stort nummer av Kinect på sin E3-presskonferens. Självaste Ken Levine avslöjade att ”Bioshock infinite” kommer med någon form av Move-stöd på Sonys E3-visning. Våra läsare har ganska starkt uttryckt att de inte gillar när traditionella spelserier störs av nya kontrollmetoder. Vad har du för hälsning till dem?
– Med våra fullformatsspel så ser vi till att de fungerar perfekt med verktygen som redan finns, vanliga handkontroller och så vidare. Vi kan ändå förbättra de spelen genom att till exempel använda möjligheten att montera ett vapen med Kinect i ”Ghost recon: Future soldier”. Men de förberedelserna är separata och sker före man spelar kampanjen. Så det är väldigt viktigt att använda sådana element för att förbättra spelupplevelsen. Men vi tar inga risker med nya sorters kontroller. Vi ska inte försämra spelupplevelsen, tvärtom.
”Beyond good & evil 2”. När kommer det?
– Ja. Michel (Ancel, spelets regissör, reds anm.) har gått ut med att han vill använda nästa generations spelkonsoler – han behöver kraftfullare hårdvara än det som finns på marknaden idag.
Det kommer inte till Playstation 3 eller Xbox 360?
– Nej, nej. Nej. Det kommer i framtiden – till nästa generations spelkonsoler.