Rena magin

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-01-21

Nintendos bärbara spelkonsol
visar 3D – utan fula glasögon

VIJFHUIZEN. Bärbara Nintendo 3DS släpps i Sverige 25 mars och kommer att kosta runt 2500 kronor.

Det avslöjade Nintendo på en pressdag på Expo Haarlemmermeer utanför Amsterdam i onsdags.

Sedan lät de journalisterna på plats testa den nya 3D-konsolen.

Här är Spelas dom.

Jag tror på trolldom och magi nu.

I ett av spelen ställer sig en söt katt på baktassarna, lutar sig mot skärmkanten och sträcker huvudet och halsen ut ur skärmen.

Den som sett en 3D-film på bio känner igen effekten. Men där sitter man i en biostol med glasögon som skaver och påminner om att allt är en illusion. Med Nintendos nya bärbara spelkonsol – 3DS – har man skärmen alldeles intill ansiktet utan några besvärliga glasögon.

Och katten tar sig utanför skärmen som om den vore verklig.

Seglivad dröm

Nintendo har velat göra en 3D-maskin ända sedan åttabitarstiden i slutet av åttiotalet. De gjorde till och med en – Virtual Boy – men den sålde dåligt och gjorde folk illamående. Nintendo har senare avslöjat att deras Gamecube-konsol från början av 2000-talet sensationellt nog var 3D-förberedd. Men då fanns förstås inga 3D-skärmar att köpa.

Först med 3DS har de lyckats. Ett av genidragen – något bara ett företag som Nintendo kan komma på – är det steglösa reglaget för att ställa in ”3D-volymen”. Med reglaget kan man höja eller sänka djupeffekten i varje 3DS-spel. Utan den möjligheten hade Nintendos nya maskin inte varit lika imponerande.

Anpassa 3D-volymen

När jag exempelvis spelar klassikern ”The legend of Zelda: Ocarina of time” ser jag dubbelt med reglaget uppdraget till max. Hjälten Link får en halvtransparent silhuettkopia bredvid sig, som ett suddigt foto. Men genom att sänka 3D-volymen hittar jag ett läge som passar mina ögon.

En del tvivlare har invänt mot att 3D-effekten försvinner så fort man rör på spelkonsolen minsta lilla. Det är inte helt sant. Det går för det mesta alldeles utmärkt att bevara 3D-effekten med skakiga händer – men vissa spel har lägre tolerans för yviga rörelser. Andra menar att man blir spyfärdig av att spela 3DS. Jag kände ett litet illamående men verkligen inte mer än när jag spelade ”Wolfenstein” första gången; det är antagligen en vanesak.

Processormuskler

3DS är förstås inte bara en DS biffad med 3D. Det är med rätta en uppföljare till den äldre DS-serien. Den har en ny analog spak, accelerometer och gyro. Och framförallt har den mycket större processormuskler än sina äldre bröder. Spel som ”Super street fighter IV”, ”Resident evil revelations” och ”Mario kart” ser fantastiska ut på 3DS – med eller utan 3D. Däremot känns det verkligen som att hålla i en äldre DS – och pekpennan till den undre tryckkänsliga skärmen är givetvis fortfarande med i leken.

Eftergifter har helt klart gjorts. Batteritiden är bara mellan tre och fem timmar för 3DS-spelande. Spelar man äldre DS-spel (den är bakåtkompatibel med de flesta DS-titlar) några timmar längre. Priset på 2500 kronor är betydligt högre än premiärprisen för Nintendos tidigare bärbara spelmaskiner. Och nyligen kom beskedet att den är regionlåst, du kommer inte kunna spela importerade favoriter på en 3DS köpt i Europa.

Apple största hotet

Men det största hotet mot Nintendo heter Apple, mobiltelefoner och surfplattor. 3DS – och dess vansinnigt coola 3D-effekt – känns rent nödvändig för att Nintendo ska kunna koppla grepp om den marknad de dominerat så kraftigt i så många år. Frågan är bara hur de hanterar sin digitala distributionskanal och användarvänligheten runt den. 3DS kommer att ha en e-shop där man bland annat kommer att kunna köpa gamla klassiker. Men butiken kommer inte ens slå upp portarna när 3DS släpps den 25 mars, utan någon längre fram. Det där är en fråga Nintendo behöver ägna sig mycket mer åt framöver.

Annars är risken att det återigen bara är mobiltelefonen som får följa med i jackfickan om något år.

Hur magisk 3DS nu än är.

UPPDATERING: Nintendo har efter att den här recensionen skrevs förtydligat den digitala butiken till 3DS kommer att öppna på släppdagen – via en firmwareuppdatering.

Det förändrar dock inget i sak: det är inte lika enkelt att varken utveckla till eller lansera på Nintendos 3DS jämfört med iOS eller Android. Det stryper den mångfald av spel vi sett bara under de senaste året till smartphones och surfplattor. Och Nintendos onlinetjänster är fortfarande ljusår från Apples smidiga lösningar.

Andra coola 3DS-funktioner

SPOTPASS Via wifi kan 3DS hämta hem uppdateringar och annat smått och gott automatiskt – till och med när den befinner sig i viloläge.

STREETPASS 3DS lagrar information om dina spelframgångar och delar dem med andra 3DS-användare i din närhet. När du sedan fäller upp maskinen kan du ha fått digitala gåvor eller olika typer av utmaningar – bara genom att ha suttit på bussen med 3DS i handväskan.

MII MAKER De söta Mii-figurerna från Wii återvänder förstås. Men med 3DS kan man också ta en bild på sig själv eller andra och ett program gör automatiskt om dem till en Mii.

Aftonbladets
bloggar

ANNONS