Adam Tensta gör låt – till ”Street fighter III”
Publicerad 2011-09-05
Helsvensk duo remixar det legendariska fightingspelet
Här är ett prestigeprojekt – och ett oväntat samarbete.
Svenskarna Simon Viklund och hiphopstjärnan Adam Tensta har remixat musiken till klassikern ”Street fighter III: 3rd strike”.
– Det känns sjukt, säger Tensta till Spela.
”Street fighter III: 3rd strike” är ett av spelhistoriens största spel.
Det fick aldrig lika stort genomslag hos den stora publiken som tvåan och fyran fått, men av mer initierade spelare räknas ”Street fighter III” som det bästa spelet i serien. Med tiden har ikonstatusen bara höjts, och när superstudion Capcom avslöjade att de tänkte släppa en nyversion av spelet till hd-konsolerna hurrades det unisont på spelforum över hela världen.
”Capcom kontaktade mig”
Men framför allt hurrades det i Sverige. Musiken till spelet behövdes remixas om, och ingen lämpade sig bättre för uppgiften än svenske Simon Viklund, till vardags spelutvecklare på Overkill Software. För tre år sedan regisserade nämligen Viklund ”Bionic commando rearmed”, remaken på Capcoms gamla åttiotalsklassiker, och komponerade även musiken till spelet. Uppenbarligen var Capcom mer än nöjda med Viklund.
– Efter ”Bionic commando rearmed” så har det varit Capcom som kontaktat mig, så jag antar att de gillar vad jag gör, säger Viklund till Spela.
– När de ringde så visste jag inte ens att en ”Street Fighter III”-nyutgåva var under utveckling, så min inblandning i det här projektet var helt på deras initiativ.
Beställningen: hårdare sound
Fick du fria händer av Capcom? Hur gick du till väga i själva arbetet? Var du mån om att behålla den ganska säregna tonen i ”Street Fighter III”-soundtracket?
– Musiken i ”Street Fighter III” handlar om street cred och vad som var hippt när spelet släpptes 1997: acid house, jungle, nu soul-samplingar och hiphop. Capcom skickade mig screenshots från nyutgåvan som visade att huvudmenyn hade en grov betongvägg som bakgrund, och skrev att de ville att musiken uppdaterades till ett hårdare sound som matchade den nya grafiska stilen. Hård elektronisk musik är ju också mycket mer mainstream i dag än vad det var för 15 år sedan. Jag lyssnade massor på originallåtarna, gjorde tre remixer på prov och skickade dem till Capcom – och de älskade dem – så jag körde på och remixade alla 18 låtarna i samma anda.
Viklunds jobb handlade inte bara om att leverera nya versioner av låtarna med högre ljudkvalitet, utan snarare om att omtolka originalen och visa upp en helt ny sida av de gamla melodierna.
”Måste respektera originalet”
– Jag var snarare mån om att inte behålla den ganska säregna tonen från originalet. Ja, det där säger jag nog halvt på skämt –
självfallet måste man ha respekt för ursprungsmaterialet och inte låta känslan från originalet helt gå förlorad. Men en melodi som spelades av en saxofon i originallåten kan spelas av en distad analogsynth i min version, och jag kan skifta tonarten från dur till moll för att göra musiken elakare. Nyutgåvan innehåller ju också originallåtarna, och det finns liksom ingen mening med att ha två versioner av samma låt i spelet om de låter för lika.
Den nya, hårdare musiken skulle också komma att ackompanjeras av nyskrivna låtar. I originalversionen av spelet var det kanadensiske rapparen Infinite som höll hov på titelskärmen – nu är det svenske hiphopstjärnan Adam Tensta.
Ville ha svensk rappare
Varför valde du just Adam Tensta att arbeta med? Är det främst för hans dokumenterade spelintresse eller för att hans rapstil passar spelet?
– Jag kom överens med Capcom om att jag skulle leta upp någon här i Sverige att samarbeta med för att ersätta raplåtarna från originalsoundtracket.
– Jag lyssnar inte mycket på svenska hiphoppare själv men av de kända svenskarna som rappar på engelska och gör det riktigt bra sticker Tensta, Rusiak och Promoe ut för mig. Jag tror inte en samhällskommenterande rappare som Promoe skulle bli taggad på idén om att bli språkrör för ett tv-spel, och Rusiak dj:ar väl bara nu för tiden?
– Det funkar fint för min musik är ju electroinspirerad precis som den musik Adam Tensta redan gör – hans rap passade som handen i handsken, och så var det ju coolt för mig att få samarbeta med en kändis. Jag är ju mer känd inom spelmusikkretsar än vad Adam är, men Adam är ju en mycket större artist utanför spelkretsar än vad jag är – och ”Street fighter” är ju i sin tur ett större varumärke inom spelvärlden än vad både jag och Adam är inom våra respektive sfärer. Så jag tror jag talar för oss bägge två när jag säger att vi tyckte att det var rätt mäktigt att involveras i det här projektet.
”Spelade hela dagarna”
Något som Adam Tensta instämmer till fullo i när Spela ringer upp honom.
– Det känns sjukt, säger han och skrattar.
– Jag minns ju när jag själv hängde vid arkadhallen som liten, när vi körde ”Street fighter II” – det var ju innan det kom till Super Nintendo – jag var där hela dagarna och spelade.
Fick du fria händer att skriva låttexten, eller lade Capcom sig i?
– Jag har fått rätt fria händer att skriva texten, det är en helt ny text och ny tolkning. Jag skriver ju vanligtvis låtar ur mitt perspektiv, om mig själv, så det var kul att få göra en customlåt, och sätta mig in i spelarnas perspektiv. Det gick sjukt snabbt att skriva texten, det bara flödade på.
Skulle du vilja göra musik till fler spel? Finns det något drömprojekt?
– Ja, kanske ”Metal gear solid”-serien. ”Grand theft auto” är ju redan lite urbant och så, så där skulle ju min stil säkert passa. Annars skulle det vara grymt med ”Castlevania” också, om man ska fortsätta göra customlåtar.
Föredrar ”Mega Man”-spelen
Simon Viklund å sin sida håller sig på den inslagna vägen, uppenbarligen är det bara Capcom-spel som lockar den nu ganska rutinerade spelutvecklaren.
– ”Mega Man II” och ”Mega Man III” har ju den bästa musiken, men den går nog inte att omtolka på ett sätt som gör att den låter bättre än vad den gjorde under NES-eran. Musiken till ”Gunsmoke” är kanske något man skulle våga sig på – bra låtar som är något förbisedda, som man skulle kunna damma av och visa upp i ett nytt ljus. Spelet i sig skulle nog också funka fint att göra en nyutgåva av.
– Lustigt att alla dessa spel kommer från Capcom – det råder inget tvivel om att de har haft grym musik i sina spel genom åren. Mäktigt då att de låtit mig bära facklan lite och låtit mig vara en del av deras goda tradition!
Jonas Högberg