Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Double Fine kritiseras för ”Broken age”-plan

Publicerad 2013-07-05

Kickstarter-miljonerna täcker inte finansieringen

Spelstudion Double Fine bad fansen finansiera deras kommande äventyr ”Broken age”.

Nu meddelar de att spelet måste delas upp i två halvor, och försenas kraftigt, för att alls kunna släppas.

Något som fått många att gå i taket.

Tim Schafer

”Broken age” skulle från början släppas i oktober 2012. Nu är spelet, som finansierats av spelarna själva via crowdfunding-sajten Kickstarter, försenat till januari 2014 – och då pratar vi bara om första halvan. Den andra släpps först nästa höst.

Mannen som leder projektet, Tim Schafer, är en av världens mest hyllade spelskapare, och ligger bakom klassiker som ”Full throttle” och ”Grim fandango”. ”Broken age”, som utvecklas av Schafers studio Double Fine, ska bli ett spel i samma klassiska äventyrsanda – en comeback många längtat efter.

”Spelet kräver mer pengar”

Men trots att spelarna sammanlagt bidrog med 23 miljoner kronor till utvecklingen – i utbyte mot olika förmåner – har nu Tim Schafer låtit meddela att ”Broken age” blev för stort för sin budget. Därför släpps det i två delar, varav den andra delvis finansieras av intäkterna den första genererar.

– Trots att vi fick mycket mer pengar från Kickstarter-kampanjen än vi – eller någon alls – räknade med så hindrade det inte mig från att bli uppjagad och designa ett spel så stort att det skulle kräva ännu mer pengar, skriver Tim Schafer i ett meddelande till fansen.

”Känner mig nöjd”

– Nu när vi släpper det i två delar tycker jag vi hittat en bra balans mellan spelets omfattning och hur vi i praktiken ska finansiera det. Jag är väldigt uppspelt över hur spelet utvecklas, längtar efter att visa er mer av det, och känner mig nöjd med att vi äntligen har en solid lanserinsplan!

Alla är dock inte lika nöjda som Tim Schafer.

”Vad sägs om ett banklån?”

– Spelare som försöker rättfärdiga att de blir blåsta för andra gången, genom att skylla på utgivare och höga utvecklingskostnader, var beredda på att bli besvikna, skriver användaren Pulluspardus på spelsajten Kotaku.

– Varför kan de inte bara släppa produkten de utlovade? undrar The_Kevin.

– Herregud, Tim. Jag gav honom 50 dollar. För ett spel värt hälften av den summan. Nu vill han ha mer? Vad sägs om ett banklån, kompis? Eller kanske sluta be om gratis pengar? skriver Swimming__Bird.

Försvaras av spelskapare

Många väljer istället att försvara Double Fine. Till dem hör spelskaparen American McGee (”Quake”, ”Alice”), som skriver så här på sin sajt:

– Jag vill bara säga till alla som gnisslar sina huggtänder mot Kickstarter, Double Fine och alla de tycker verkar ”misstänkta”: ni kan inte få både och. Ni kan inte klaga på stora utgivare och deras dåliga affärsmodeller – genom att peka på alla gånger de knuffat ut dyra, buggiga, färdiga produkter på hyllorna i hopp om en snabb slant. För att sedan, när en oberoende utvecklare som Double Fine blottlägger sin affärsmodell och får problem, korsfästa dem för att de tar risker och är ärliga.

Spela