Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

”GTA online”-lanseringen – ett fiasko för Rockstar

Publicerad 2013-10-02

Mängder av spelare kunde inte ens komma in på servern

Fansen hade väntat i månader för att prova på ”GTA online”.

Men när den 1 oktober kom och gick var besvikelsen stor – då många inte ens kunde ansluta sig till servrarna.

– Det var helt ospelbart, skriver Times spelexpert Matt Peckham.

När hajpade ”GTA V” släpptes blev det en omedelbar jättesuccé som krossade alla tidigare försäljningsrekord i spelvärlden. Hela 5,1 miljarder kronor drog Rockstar och utgivaren Take-Two in på den senaste skapelsen i spelserien – bara första dagen.

Efter släppet har spelare över hela världen sett fram emot onlineläget som lanserades 1 oktober. Men när dagen kom visade det sig att Rockstar underskattat intresset vilket ledde till att tusentals spelare inte ens kunde ansluta till servrarna.

– Jag kan se introt, men så fort jag går över parkeringen för att starta första uppdraget får jag felmeddelanden ”Varning: Det gick inte ansluta till aktiviteten. Återvänd till GTA online”, skriver spelexperten Matt Peckham.

– Det får betyget 5 av 5 disconnects på tio minuter.

”Är förbannad”

Han är inte ensam om upplevelsen. På forumet Reddit flockas besvikna spelare som delar med sig av liknande erfarenheter.

– Jag förstod att ”GTA online” skulle bli en katastrof första dagen men jag är ändå förbannad av någon anledning, skriver en användare.

– Vi har hört ursäkten ”våra servrar är överbelastade och vi förväntade oss inte detta” för många gånger. Finns det inget sätt att förbereda för en stor anströmning av spelare, skriver en annan.

Flera drar paralleller till andra stora spelsläpp.

– När ska folk lära sig? ”Diablo 3”, ”Sim City” och vartenda tillägg till ”World of Warcraft”. Självklart skulle det bli samma sak med ”GTA online”. Spela aldrig på samma dag som en patch släpps.

Rockstar ber om ursäkt

Rockstar själva kommenterar kaoset på en sida där de samlar buggrapporter från lanseringen av onlineläget.

– Vi ber om ursäkt för olägligheterna och tackar för ert tålamod när vi jobbar för att lösa problemet, skrev de en kort tid efter släppet.

Senare uppdaterades texten:

– Nu jobbar vi dygnet runt för att lösa problemen så fort som möjligt. Det inkluderar kontroller av vårt supportsystem, forumet, sociala medier och speldata för att mäta trafiken och på så sätt förbättra stabiliteten.