Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Så hett är nya World of Warcraft

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-11-12

World of Warcraft: Wrath of the Lich King är en iskall men jordnära upplevelse

Det är som om rumstemperaturen sjunker.

"Wrath of the Lich King må vara ett av årets hetaste spel. Men Northrend, "World of Warcrafts" nya kontinent, är iskall. Det är en värld präglad av nordiska sagor, snötäckta landskap och en förtvivlad kamp mot ett hot vid horisonten.

Känslan jag får när jag tar utforskar Northrend är att utvecklaren Blizzard den här gången återvänt till rötterna. Den förra expansionen "The Burning crusade" var en utsvävning i utomjordiska miljöer och demoner. "Wrath of the Lich King" är en mer jordnära upplevelse. Snö och is utgör en stor del av kontinenten, men här finns också andra miljöer. Täta tallskogar täcker Grizzly Hills. Kristallgrottor breder ut sig under det magiska tornet Nexus. Och i nordiskt inspirerade Howling Fjord blickar vikingafolket vrykuls ned mot inkräktarna från höga klippor. Hela landskapet känns mer sammanhållet, som en verklig värld som legat och ruvat och helst inte velat bli störd.

"The Burning crusade" var på många sätt en fantastisk expansion. Men det fanns områden där Blizzard inte lyckades fullt ut. Striderna om platser ute i världen lockade inte spelarna tillräckligt. Berättelsen om demonhotet från en annan dimension berörde inte som det var tänkt.

Nu har framförallt berättandet förbättrats. Redan från start får man en personlig relation till expansionens bad guy. Arthas är den fallne prinsen, som nu regerar sina vandöda undersåtar från sin tron av is.

Blizzard använder sig också av en ny metod som gör att världen kan se olika ut för olika spelare. För första gången känns det som att den förändras genom mina handlingar.

"Wrath of the Lich King" är ingen revolution, men förbättrar spelet på varje punkt. Särskilt den oändliga variationen när man nått högsta nivån är expansionens styrka. Här finns platser att besöka för grupper om fem, tio eller tjugofem man. Här finns gladiatorarenor och bataljer ute i världen. Och allt belönas rättvist med nya föremål, en av de viktigaste drivkrafterna för nätrollspelare. Det går helt enkelt inte att tröttna.

I Blizzards sällskap får vintern gärna vara för evigt.

...och här är de största nyheterna

* Death Knight

För första gången sedan starten får vi se en ny karaktärsklass i World of Warcraft. Hjälteklassen death knight är aningen mer krävande än andra och har ett helt nytt resurssystem byggt på blods-, frost- och unholyrunor. Därför behöver man en level 55-karaktär för att kunna skapa en death knight. Riddaren kombinerar närstrid med tvåhandsvapen med magi och kan bland annat frammana odöda till sin hjälp eller skapa pest i ett område.

* Nå nivå 80

Precis som Burning Crusade höjde nivåtaket från 60 till 70 höjs det nu till 80 med allt vad det innebär av nya förmågor (två per klass), nya talents och nya utmaningar.

* Flexibla raider

Nu kan alla grottor spelas med antingen tio eller tjugofem personer. Det kommer att göra otroligt mycket för flexibiliteten och låter spelarna välja om de vill spela mer intimt eller i större gäng.

* Fordon och belägringsmaskiner

Blizzard utvecklar striderna mellan spelare med ett antal olika fordon och förstörbara byggnader och en stor krigszon på den frusna sjön Wintergrasp.