Inga röda ringar – och färre indiespel
Publicerad 2013-05-23
Microsoft utlovar stabilare Xbox – men alla är inte nöjda
Det är mycket som har varit oklart med Xbox One efter .
Men på en punkt vill Microsoft vara extra tydliga.
Xbox One kommer inte alls ha de hårdvaruproblem som Xbox 360 länge led av, hävdar företaget.
När Xbox 360 lanserades 2005 var det många som kort efter sitt inköp fick problem med sin konsol. Begreppet ”red ring of death” spreds i spelvärlden och Microsoft tvingades byta ut mängder av konsumenters 360-konsoler samt förlänga garantin. Något som bedömare ansåg kostade företaget svindlande sju miljarder kronor.
Många menar att röda ringar-fenomenet skadade Microsofts anseende som hårdvarubyggare, och att det skulle vara förödande om det hände igen.
”Vi har lärt oss”
Men det är ett scenario som Phil Spencer, chef på Microsoft Studios, helt utesluter. Spencer säger i en intervju med Edge att det är samma team som byggde den senaste 360-versionen, Xbox 360 Slim, som konstruerar Xbox One, och att de hittills varit ett föredöme.
– Den senaste Xboxen var Slim och det har knappt varit några problem med den alls, hävdar Spencer. Vi har lärt oss hur mycket som helst från 360-lanseringen och även om vi tog hand om våra konsumenter med en förlängd garanti så tycker jag Slim visar var vi står idag.
Hinder för indie
Microsoft har ägnat de senaste dagarna åt att försöka lugna konsumenter, men en grupp som spelföretaget misslyckats med att nå ut till är indieutvecklare. Igår avslöjades det att Microsoft inte tänker låta mindre utvecklare släppa sina spel själva på Xbox One – de måste göra det under Microsofts eller någon annan tredjepartsutgivares flagg.
Kritika röster menar att det här kommer slå tillbaka mot spelföretaget. Samtidigt pekar de på att varken Nintendo eller Sony har några problem med att låta indieutvecklare vara sina egna utgivare.
– En sak som Microsoft inte tycks förstå är att indieutvecklare är morgondagens vanliga utvecklare, skriver ”Fez”-skaparen Phil Fish på Twitter.
Jonas Högberg