Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Alma, Hulda

”Multiplayer-läget är en cancersvulst”

Uppdaterad 2012-12-20 | Publicerad 2012-09-05

Spec ops-utvecklaren toksågar sitt eget spel

Cory Davis, lead designer på hyllade actionspelet ”Spec ops: The line”, är förbannad.

På sitt eget spels multiplayerläge.

– Det klämdes in på skivan som en cancerogen svulst, som hotar att förstöra de bästa sakerna med den upplevelse som teamet på Yager gett sitt allt för att skapa.

Många spelutvecklare har vittnat om hur svårt det är att sälja ett actionspel som bara har ett enspelarläge – nuförtiden är ett multiplayerläge ett måste. Även storydrivna storspel som ”Bioshock 2”, ”Dead space 2” och ”Mass effect 3” har därför mer eller mindre lyckade multiplayerlägen.

Rasar mot utgivaren

Så även ”Spec ops: The line” – till lead designern Cory Davis stora missnöje.

I en intervju med The Verge rasar Davis mot utgivaren 2K Games beslut att inkludera multiplayer i spelet. 2K menade att det var en direkt nödvändighet – trots att det riskerade att skjuta budskapet som enspelarlägets story förmedlade i sank.

– Det kastar ett negativt ljus över alla de meningsfulla saker vi gjorde i enspelarläget. Multiplayer-spelets ton är helt annorlunda, spelmekaniken blev våldtagen för att det skulle hända, och det var ett slöseri med pengar. Ingen spelar det, och jag känner inte ens att det är en del av det övergripande paketet, säger Davis.

Krockar med budskapet

– Det är ett till spel som klämts in på skivan som en cancerogen svulst, som hotar att förstöra de bästa sakerna med den upplevelse som teamet på Yager gett sitt allt för att skapa.

Anledningen till Davis frustration är att enspelarkampanjen fokuserar på krigets elände och hur fullständigt det kan förändra och förvrida människor. Att det alltså finns ett multiplayerläge där man kan leka krig för skojs skull ruckar på det budskap som Yager vill framföra.

Multiplayer-läget skapades inte av Davis team, utan av en extern utvecklare, Darkside Studios. Och även om Davis kallar slutresultatet för en ”lågkvalitativ ’Call of duty’-klon i tredjepersonsperspektiv som slängde ut de kreativa pelarna som produkten vilade på” och ”ett totalt misslyckande” tycker han synd om Darkside som han menar bara gjort sitt jobb.

Jonas Högberg