Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ida, Ronja

Grymt för sent- ett till Quake

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-06-05

Daikatana och nyligen släppta actionäventyret Messiah är klassiker på sina egna små vis: aldrig tidigare har spel blivit så försenade.Och så omskrivna längs den knaggliga vägen.

Messiah var riktigt bra, men ingen klassiker. Fast Daikatana...

Du ger dig ut på jakt efter ett japanskt svärd med makt att förflytta människor genom tid och rum - och jakten går från framtiden till antikens Grekland.

Efter en oerhört segdragen introduktion med rent usla filmsekvenser startar äventyret - och det är helt enkelt en Quake-variant utan finesser mer än rätt kraftfulla vapen. Spring omkring och skjut.

Spelet är fullt av brister som känns uråldriga: monstren är otroligt dumma och hänger inte med runt hörn, figurer som inte är fiender blinkar inte ens om du skjuter på dem.

Daikatana duger absolut som en stunds action, men det känns just så försenat som det är.

Det är som att kliva tre år tillbaka i tiden.

Henrik Rudin

ANNONS