Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Nu är WOW- febern här

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-11-12

Så stort är fenomenet i världen

Sverige håller öppet i natt.

Nya "World of Warcraft" är här.

När man talar om fenomenet "World of Warcraft" är det effektivt att använda siffror.

98 butiker i 68 svenska städer – från Ystad till Luleå – öppnar dörrarna vid midnatt. Då släpps nätrollspelet "World of Warcraft: Wrath of the Lich King".

Och Sverige är inget undantag, "World of Warcraft"-febern är lika hög världen över. 25 länder i Europa har nattöppet. Över 3000 butiker i USA. Städer som Mexico City, Taipei och Seoul laddar för premiären.

Det är fyra år sedan "World of Warcraft" först drabbade världen. Nu har det växt till världens största nätrollspel. 11 miljoner aktiva spelare betalar en månadsavgift på 100 kronor för att delta i äventyret. Konkurrenterna är många – "Age of Conan", "Guild wars" och "Warhammer online" är bara några exempel – men inget har lyckats rubba "World of Warcraft".

Det finns många skäl till framgångarna.

Ett är att "Warcrafts" universum funnits sedan 1994. Då var det ett strategispel.

– Utvecklaren Blizzard har hunnit slipa på det och balansera det under en väldigt lång period. De är också oerhört lyhörda för vad folk vill ha. De är ett folkligt företag och vill rikta sig till alla, säger Magnus Eriksson, Aftonbladets expert på rollspel.

Ett led i den filosofin: för att spela "WoW" – som det ofta förkortas – krävs inte den senaste datorn med den bästa prestandan.

För två år sedan lanserades "World of Warcraft: The Burning crusade", föregångaren till "Wrath of the Lich King"

Det såldes i 2,4 miljoner exemplar. På 24 timmar.

Siffror, som sagt.

Och aldrig några små.