Sony skapar en helt egen värld

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-07

Youtube. Facebook. Spotify.

Vänta – glömde vi inte någon nu?

Peter Ottsjö, Aftonbladets spelredaktör.

Här är ännu en färdigförpackad dröm.

Speljätten Sony kallar den ”Home”. En virtuell värld för dom som äger en Playstation 3. Här kan man skapa sitt perfekta hem och sin digitala persona.

Och i ”Home” bildar dammråttorna aldrig armé under vardagsrumsbordet. Här hittar man inte gammalt mögligt kaffe i bryggaren. Ordet finanskris existerar inte.

Om Mia Törnblom designade en spelvärld skulle den förmodligen se ut som Playstations egen utopi: det milda fågelkvittret man hör från balkongen, det lugnande bruset från vågor som bryts mot sanddynorna.

Men tanken är inte bara att ”Home” ska fungera som en digital kurort. Man kan träffa andra spelare här. Utmana dem på biljard eller ett parti schack. Besöka stadens biograf och ta del av trailers för kommande spel.

Sony vill att det här ska bli Playstation-fansens gemensamma samhälle. Deras andra tillvaro.

Ett andra liv.

Minns ni hajpen?

Alla, som man säger, pratade om ”Second life”.

Den virtuella världen blev så omtalad och bred och Svensson att Aftonbladets Peter Kadhammar skrev en artikel om den.

Nyhetsbyrån Reuters bäddade in en reporter i ”Second life”. Svenska Institutet öppnade en ambassad som Carl Bildt invigde. Storbolagen drog igång filialer för att marknadsföra sina produkter.

Det var då.

Nu har Reuters kallat hem sin journalist. Svenska ambassaden gör inte mycket väsen av sig.

Människors andra liv verkar mest bestå i att gnugga sina grafiska representationer mot varandra. Om hoppet är det sista som överger människan är sexfetischer det sista som överger ”Second life”.

Behöver vi ett andra liv?

Ett andra hem?

Har vi – som Peter Kadhammar frågade i sin artikel – ”så mycket dötid”?

Nej, åtminstone inte som ”Home” är utformat nu. Sonys satsning känns mest som en ovanligt påkostad annonsyta. Storbildsskärmar kör reklam för kommande spel. Communitytänket är fint, men överflödigt – redan nu kan vi samla spelvänner på en lista och chatta med dem.

Och sexet, som är så populärt i ”Second life”, är förstås strikt förbjudet i familjevänliga ”Home”.

Då återstår en vacker värld, tom på mening.

En färdigförpackad dröm.

Nästa trend: verkligheten.

ANNONS