Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Tidig ”Godus”-version till Sverige i april

Publicerad 2014-03-27

Peter Molyneux gör comeback – med Populous-inspirerat onlinespel

SAN FRANCISCO. En tidig IOS-version av Peter Molyneux kommande spel ”Godus” släpps i Sverige redan i april.

Det berättade den legendariske utvecklaren under spelkonferensen GDC i San Francisco.

Peter Molyneux.

Peter Molyneux – känd för titlar som ”Dungeon keeper”, ”Fable” och ”Black & white” – lämnade Microsoft för några år sedan för att återgå till rötterna som fristående spelskapare.

– Jag kände att den trygga företagsvärlden dödade kreativiteten. Vi behöver inte mer trygghet. Vi behöver innovation. Datorspelbranschen måste återskapa sig själv. Bryta ny mark. Det är bara indie-spelskapare som gör det idag, sa Molyneux under sin presentation för närmare 500 personer på Game Developers Conference i San Francisco.

Hyllar ”Minecraft”

Han passade även på att hylla svenska Mojang.

– Det har tillkommit miljontals nya spelare genom briljanta spel som bland andra ”Minecraft”, sa han.

Men spelbranschen tar inte hand om dessa nya spelare på ett bra sätt, menar Molyneux. De marknadsledande företagen är alldeles för inriktade på att tjäna pengar på spelandet.

– Det är en girighet som inte är särskilt taktfull.

Återgång till ”Populous”

Hans egna bidrag till att förnya branschen är ”Godus” – som på många sätt är en återgång till spelstilen som Molyneux populariserade med ”Populous”.

I ”Godus” kan spelaren påverka geografi och omgivningar för en stam digitala infödingar. Det går inte att påverka själva individerna själva, dock att locka och pocka dem på olika sätt. Målsättningen är att valla skyddslingarna genom mänsklighetens olika utvecklingsstadier fram till rymdåldern. Inspirationen är onekligen lånad från ”Civilization”-serien.

”5000 som är otrevliga”

Det är inte dock inte det enda spelet som Molyneux lånat från. Även ”Lemmings” har legat till grund för ”Godus”. En sak som dock skiljer det sistnämnda från inspirationskällorna är ett originellt onlineläge, där spelarna kan låta sina figurer besöka andra stammar och idka handel. På detta sätt kan man avancera i hiearkin och slutligen bli överhuvud för alla stammar i hela spelvärden.

Med detta i åtanke är det dock förvånande att spelet inte har någon chattmöjlighet.

Varför ingen chatt?

– Vi lärde oss tidigt att om det är fem miljoner spelare, så är det kanske 5000 personer som är otrevliga. De 5000 förstör för de andra. Så vi tog helt enkelt bort möjligheten att kommentera, så slapp vi det problemet, förklarar Molyneux.

Joacim Mattisson