Sony vill locka kvinnor
Publicerad 2013-04-07
Försöker bredda målgruppen med Playstation 4
Sony är måna om att bredda sin målgrupp med Playstation 4.
Framför allt hoppas man kunna attrahera mer kvinnor – utan att använda sig av billiga och stereotypa genvägar.
– Vi har inte för avsikt att göra konsolen rosa, berättar Sony Computer Entertainment-chefen Andrew House.
Tiden då den unge manlige gamern var de stora speltillverkarnas enda fokus är förbi. Allt fler spelar spel, i alla åldrar, oavsett kön.
Det är något som Sony insett, och nu vill man börja göra spel för en bredare publik. Och framför allt locka kvinnorna.
”Ingen rosa konsol”
– Vi har inte för avsikt att göra konsolen rosa. Jag tror att nyckeln är att få fler människor – och gärna allt fler kvinnor – med olika typer av mottaglighet att skapa olika typer av spel. Allt handlar inte om shoot ’em up-spel, säger Sony Computer Entertainment-chefen Andrew House till The Sun.
I Sverige ökade andelen kvinnor inom spelutveckling med 74 procent under 2011, enligt Dataspelsbranschens spelutvecklarindex. Men det innebär å andra sidan att andelen kvinnliga anställda fortfarande befinner sig på en låg nivå: 14 procent.
Hoppas på ny casual-succé
Exakt vad Sony planerar för att få in mer kvinnor i spelbranschen avslöjar inte House. Att mer kvinnor kommer spela Playstation 4-spel hänvisar han till – kontrollen. House anser att den nya tryckskärmen kan komma att bli en bidragande faktor i och med att spel som ”Angry birds” lättare kan anpassas till konsolen.
– Grejen är att få spelutvecklarna – de som kommer göra nästa ”Angry birds” – att bli entusiastiska över Playstation 4. Och det är de också.
Jonas Högberg