Experten: Microsoft borde dumpa Xbox
Publicerad 2013-06-05
Anses inte vara en tillräckligt stark avdelning
Är Xbox-satsningen tillräckligt lönsam för att Microsoft ska fortsätta stödja sin konsoldivision?
Analytikern Rick Sherlund tycker inte det.
Han menar att Microsoft istället borde sälja Xbox till, förslagsvis, Samsung.
Det ryktas att Microsoft är på väg att genomföra en omfattande omstrukturering. Enligt All Things Digital vill högste hönset Steve Ballmer förenkla det komplicerade styrandet av företagets olika divisioner och sätta större fokus på de apparater och tjänster som utvecklas till konsument- och företagsnivå.
”Coolt varumärke”
De här planerna har föranlett Rick Sherlund, analytiker på Nomura Equity Research, att uppmana Microsoft att sälja Xbox-divisionen – som, trots att den går bra, inte framstår som en tillräckligt säker satsning.
– Xbox är en succé för Microsoft och framstår som ett coolt varumärke för konsumenterna, men det är kanske dags att se över om det någonsin kommer gagna hela företaget och ifall divisionen inte vore mer lönsamt för ett konsumentorienterat företag som Samsung. De kanske skulle vara villiga att betala flera miljarder dollar för att köpa Xbox och låta det bli ett lyft för deras omfattande konsumentmarknad? skriver Sherlund enligt Gamesindustry.
Värt 33 miljarder
Varumärket Xbox beräknas i nuläget vara värt omkring fem miljarder dollar (motsvarande 32,7 miljarder kr), om man går efter Brand Finances årliga lista över de mest värdefulla varumärkena. Samma lista noterar att Samsung är världens just nu näst mest värdefulla varumärke (efter Apple), medan Microsoft ”bara” är fyra.
Jonas Högberg