”Wolfenstein” får hård kritik
Publicerad 2013-09-12
Indieutvecklaren: Svenska storspelet är en skam
Får man göra underhållning av andra världskriget hursomhelst?
Spelskaparen Luc Bernard tycker inte det.
Han går nu till attack mot kommande svenska actionspelet ”Wolfenstein: The new order”, som han anser ”spottar på det som hände under andra världskriget”.
Spel som behandlar andra världskriget har nästan blivit en egen genre eftersom de är så många och så populära. Men är det okej att göra simpel underhållning av kriget och nazisternas brott mot mänskligheten?
Indiespelskaparen Luc Bernard, som just nu samlar in pengar till ett spel om Förintelsen, vet vad han anser om det hela. I en intervju med Gamesbeat ondgör han sig över spel som förenklar och förvränger historien – och riktar en särskild känga åt svenskutvecklade ”Wolfenstein: The new order” som släpps nästa år.
”En leksak”
– Titta på det nya ”Wolfenstein”. Jag tror att de har nazistrobotar eller något liknande. Det är vad jag skulle kalla motbjudande. Jag skulle nästan säga att det spottar på det som hände under andra världskriget. De tar det nazisterna representerade – folkmord, mördandet av så många människor – och de får det att framstå som en leksak, ett spel. Det är en förolämpning mot Förintelsen, säger Bernard.
Att svenska utvecklaren Machinegames av allt att döma inte ens nämner Förintelsen i sitt spel anser Bernard är en värre skymf än om den förekommit på något sätt i spelet.
”Borde skämmas”
– Det är värre. Jag känner väldigt starkt för det här. De låtsas som att Förintelsen inte ens hänt. Det är vad andra världskriget handlade om, och de ignorerar det fullständigt. Bethesda (spelets utgivare, reds anm) borde skämmas för att de gör ett ”Wolfenstein”-spel. Visa det för vilken person som helst som överlevde andra världskriget. Det är en skam.
Spela har utan framgång försökt nå Machinegames studiochef Jerk Gustafsson.