”Vi ska bli störst, bäst & snyggast”

Uppdaterad 2011-10-02 | Publicerad 2011-03-01

Svenskarna satsar allt
på nya Battlefield 3

Ett av världens största spel i år är svenskt.

Militärshootern ”Battlefield 3” – som får premiär i höst.

– Det är det överlägset största vi någonsin gjort. Överlägset största, säger producenten Patrick Bach.

Stockholms-studion Dice är redo att visa upp ”Battlefield 3” för världen. Svenskarna är på plats på mässan GDC i San Fransisco för den första offentliga demonstrationen av deras rekorddyra krigsspel.

”Battlefield 3” är en shooter i modern miljö – en genre som utgjorde 20 procent av samtliga sålda spel på stora marknaden USA förra året. Värsta – och mest framgångsrika – konkurrenten heter ”Call of duty”, en spelserie som sålt i över 55 miljoner exemplar och dragit in runt 20 miljarder kronor. ”Battlefield”-spelen (det har släppts runt 15 med spinoffspel och tillägg inräknat) har sålts i 30 miljoner exemplar men aldrig riktigt fått ett genomslag i samma skala som ”Call of duty”.

Ska krossa ”Call of duty”

Nu har Dice tröttnat på det. Med ”Battlefield 3” vill de bli störst i världen.

– Vi ska bli större, bättre, snabbare, snyggare – allting, säger vd:n Karl Magnus Troedsson apropå jämförelsen med ”Call of duty”.

– Jag har svårt att se att konkurrenterna skulle ha lika mycket under huven som det vi presenterar nu, säger producenten Patrick Bach.

Dice har i sin 5000 kvadratmeter stora studio på Södermalm i Stockholm jobbat med ”Battlefield 3” i det tysta i runt fyra år. Parallellt med utvecklingen av spelet har de dessutom skapat en ny spelmotor. Motorn tillåter bland annat mer realistisk grafik, bättre ljud och animationer. Spelet kommer till både Playstation 3 och Xbox 360, men Dice satsar framför allt på PC-versionen.

Studion är mycket förtegna om vilken budget ”Battlefield 3” har, eller hur många som jobbar med spelet. ”Arn”-filmerna är den största skandinaviska filmproduktionen någonsin och kostade runt 200 miljoner kronor. Men ”Battlefield 3” är en internationell angelägenhet och svenska Dice ägs av amerikanska Electronic Arts – som pumpar in dollarmiljoner i spelet.

Långt dyrare än ”Arn”-filmerna

– Nu ska jag inte kritisera ”Arn”-filmerna på något sätt men vi skulle inte komma många knop med de pengarna. Det är ju en helt annan kaliber på det här projektet. Det här är en megaprodukt. Det är ett av världens största spelteam som bygger det här spelet. Och vi sparar inte på krutet, vi kör all-in nu, säger Patrick Bach.

Christofer Sundberg, chef för svenska studion Avalanche som gjort miljonsäljande ”Just cause”-spelen, tror att det rör sig om minst 50 miljoner dollar (cirka 330 miljoner kronor).

En källa Nöjesbladet har talat med säger att det antagligen handlar om betydligt högre summor.

– Det är närmare 200 miljoner dollar än 200 miljoner kronor, det kan jag säga. Det är en av Electronic Arts största satsningar någonsin.

I vilket fall står en sak klart: det är det dyraste svenska spelet genom tiderna.

I höst får vi veta hur långt det räcker.

ANNONS