Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Lager på lager av smaklöshet

Uppdaterad 2013-02-18 | Publicerad 2012-10-23

Det blir allt svårare att stå ut med Tecmos Dead or alive

Beat ’em up Det går inte att fly sitt förflutna.

Tecmo försökte. De försökte göra ”Dead or alive 5” lite mer smakfullt, men det slutade bara med att upprörda fans krävde en återgång till det ”normala” – enorma, gravitationstrotsande bröst.

Lex

. Det är fansen som bestämmer i spelvärlden. När det verkligen, verkligen, verkligen betyder något, det vill säga. När fansen säger ifrån på skarpen tvingas spelutvecklarna avsäga sig alla illusioner om att det finns något sorts konstnärsskap inblandat i spelens skapelseprocess, hålla god ton och lydigt försöka tillfredställa sina tilltänkta konsumenters krav.

Inga vassa kanter

Och det gör mig så jävla arg. Jag vill inte ha en värld där kulturella verk stöts och blöts medelst testvisningar och frågeformulär tills alla vassa kanter är borta.

Risken är att vi får spel som ”Dead or alive 5”, vars mest framträdande nya feature är att karaktärerna svettas.

Fightingsystemet är överlag djupt, roligt och lätt att sätta sig in i. Tecmo har uppdaterat sitt utmärkta sten, sax, påse-gameplay med bland annat en tung specialare som kan utföras när halva livmätaren kapsejsat. Den fungerar ungefär som en

-ultra, med undantaget att man kan styra riktningen på attacken. Är man strategisk kan man alltså sparka ut motståndaren från ett stup eller rätt in i ett tigergap.

Hårfina skillnader

Men skillnaderna mellan femman och det sex år gamla ”Dead or alive 4” är hårfina. Karaktärerna är fortfarande ett gäng botoxbehandlade, blankpolerade Big Brother-deltagare helt berövade på karisma och hjärnceller.

Spellägena är tråkiga, onlineläget tekniskt svajigt och själva kontexten skämskuddegräslig. Det är en kamp i sig att behöva ta sig igenom lager på lager av snusk, osedligheter och extrem töntighet för att lyckas komma ner till den alltför välbekanta, men ändå vackra kärnan. En kamp som bara blir svårare och svårare att motivera.

Det går inte att fly sitt förflutna. ”Dead or alive”-spelen kommer för all framtid att symboliseras av ett par vattenballonger till bröst.

Och så länge som fansen kräver att få stirra ner i digitala urringningar kommer Tecmo bara fortsätta stirra ner i en kreativ avgrund.

Jonas Högberg