Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Ett rop på hjälp ut i en digital rymd

Publicerad 2013-09-06

Så många Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus får The Weeknd

R’N’B Abel Tesfaye slog ner som en bomb på internet när han lade ut några låtar på Youtube under skuggiga pseudonymen The Weeknd. Sedan dess har han ­varit en pionjär i den älskvärda kärleksaffären mellan ­modern r’n’b och popmusik, med sina Siouxsie & The Banshees-samplingar och Cocteau Twins-referenser. Via tre mixtapes på ett år och en rad samarbeten har vi fått följa Toronto-croonerns kreativa kurva i realtid.

Drake, ett av The Weeknds första fans, har sagt att han aldrig hade kunnat ­göra albumet ”Take care” utan sin landsman. Vad The Weeknd gjorde för Drake på ”Take care” kan jämföras med vad Kid Cudi gjorde för Kanye West på ”808s & Heartbreak” eller vad ­Kanye gjorde för Jay Z på ”The blueprint”.

Känslan inför debutalbumet är således som en vit canvasduk. Vad som helst kan hända.

Sin sockersöta titel till trots är ”Kiss land” något av en skräckhistoria, inspirerad av filmmakare som John Carpenter, David Cronenberg och Ridley Scott. Det berättade den skygga stjärnan i en sällsynt intervju med magasinet Complex nyligen.

I sina bästa stunder är ”Kiss land” just snygg skräckfilms-r’n’b. I sina sämsta är den stadiumsoul på tomgång. Texterna präglas av samma hudlösa ­hedonism som vi vant oss vid och beatsen är ödsligt isiga.

På många sätt kan man se The Weeknd som en genretrogen hommage till hjältarna. Michael Jackson bor i den knäsvaga nerven, Prince i falsetten och R Kelly i texterna på randen till sexmissbruk.

Men i de lite uppfuckade låtstrukturerna och produktionerna, som har mer gemensamt med Portishead, Genesis och Stevie Nicks än med soul och r’n’b, är han en modern artist av sin tid.

Samtidigt fångar The Weeknd tiotalet på mest dystopiskt möjliga vis. Där snabba kickar och kändisskap leder rakt in i en känslomässig återvändsgränd. Där gränslösa valmöjligheter slutar i missbruk. Där världen kan vara ditt ostron men ändå kännas meningslös utan riktig kärlek.

”Kiss land” är ett kärlekstörstande och desillusionerat rop på hjälp rakt ut i en kall, digital rymd.

BONUS

Bästa spår: ”Love in the sky” med sitt ensliga beat och sin elgitarr. Emo-r'n'b som knackar på dörren till Drakes mästerverk ”Marvins room”.

Visste du att: På sociala medier använde Abel Tesfaye i sin hemliga begynnelse ofta bokstäverna XO. Det har spekulerats i om de bara betydde puss och kram eller var en referens till ecstasy och oxikodon.

Lyssna också på: The Weeknd har inga dåliga idoler: Michael Jackson, Prince och R Kelly. Börja med dem.

Följ ämnen i artikeln