Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus
Zach Bryan
The great American bar scene
Belting Bronco Records/Warner

COUNTRY En låtskrivare visade mig nyligen Udio.

Med hjälp av AI-tjänsten kan användarna skapa en ny låt genom några enkla direktiv. Text och musik, inklusive trovärdiga röster, är ofta klart på mindre än en minut. Resultatet var häpnadsväckande.

Countrylåten han tog fram fick oss att skratta rakt ut. Hade jag kunnat peka ut den som AI i ett blindtest? Antagligen inte. Morgan Wallen och Luke Combs, eller någon annan valfri kille som blandar grogg på keps och gitarr i USA just nu, hade kunnat släppa den nästa vecka. Country är lätt att härma. Det är i alla fall enkelt att göra en karikatyr av genren. Att skapa en AI-version av Zach Bryan borde dock vara svårare i några timmar till, inbillar jag mig.

Bryans bakgrund är mer country än en baksmälla. Han växte upp i Oologah i Oklahoma och har tjänstgjort som marinsoldat i åtta år. Han har skrivit låtar sedan 14 års ålder och började ladda upp dem på YouTube när han fortfarande arbetade i uniform. Kort efter att han lämnade militären släppte han singeln ”Something in the orange”, och behövde aldrig se sig om. Låten var en omedelbar evergreen och har snart strömmats över en miljard gånger på Spotify. Zach Bryan har blivit ett av de populäraste namnen i den nya countryvågen.

Till skillnad från sina närmaste vänner och konkurrenter ägnar han sig inte i samma utsträckning åt rockbiffigt twang. Melodierna befinner sig närmare americana och ödslig folkrock än country. Inför sitt femte album gjorde han en pr-turné där han spelade sina låtar på små barer och vattenhål i USA. Han drar aldrig upp volymen, vilket ger större utrymme och luft åt Bryans berättelser. Texterna påminner om förtroliga samtal mellan främlingar, eller gamla vänner, vid utnötta bardiskar. Musiken är på drift ett lugnt och öppen landskap. Det är lätt att bli förälskad i den övergivna och rotlösa atmosfären.

Zach Bryan knuffar inga kuvert. Allt går att känna igen på långt håll. När Bruce Springsteen till slut dyker upp i ”Sandpaper” börjar man nästan att fnissa. Så mycket i vem artisten Zach Bryan är och sjunger om går att koppla till det som Springsteen gjorde på albumen ”Nebraska” och ”The ghost of Tom Joad”. Men Bryan hanterar också sina rötter med en sällsynt värme och sensibilitet.

Redan på tredje skivan ”American heartbreak” bredde Zach Bryan ut sig över 34 låtar. Jämfört med den är ”The great American bar scene” med 19 låtar blygsam. Är albumet för långt? Ja, men för varje lyssning blir det också svårare att bestämma sig för vilka spår han borde ha klippt bort. Låtarna passar ihop tematiskt och förstärker varandra. ”28”, ”Towers”, ”Oak Island”, ”Northern thunder” och ”Funny man” är bara fem exempel på det finaste som Zach Bryan hittills har släppt.

För att kunna uppskatta Zach Bryan fullt ut krävs det nog att man ignorerar musikens mest uppenbara förebild och mentor: Jason Isbell. Mycket låter fortfarande som att någon har AI-klonat låtskrivaren och artisten från Alabama.

Det har samtidigt aldrig varit lättare att höra varför det är Isbell som är förband till Zach Bryan i dag, och inte tvärtom.

LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!

LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!