RedOne skapar hits till okända talanger

Uppdaterad 2024-01-08 | Publicerad 2010-03-01

Succéproducenten & Swartling ska göra svensk grupp till världsstjärnor

Han har gjort succé med artister som Lady Gaga och Sean Kingston.

Nu ska hitproducenten RedOne göra en svensk grupp till världsstjärnor.

I veckan dras en audition i gång – med syfte att hitta okända talanger.

Satsningen, som går under namnet Love Generation, är ett samarbete mellan svenske Nadir ”RedOne” Khayat och talangscouterna Peter Swartling och Jonas Johnson. Med start i början av veckan efterlyser de en helt ny popgrupp.

Skicka in bidrag

Svenska ungdomar med drömmar om en internationell artistkarriär uppmanas att skicka in bidrag till projektets hemsida.

Innan mars är slut kommer den rutinerade trion att ha valt ut tre ellerfyra personer som får åka direkt till RedOne i Los Angeles och spela in två singlar med videor.

– Vi vill kunna erbjuda de som väljs ut en större chans på succé. RedOne är så het just nu att allt han rör vid blir väldigt uppmärksammat och kommer ut i stora delar av världen, säger Peter Swartling.

Han har tidigare varit med och vaskat fram artister i ”Idol”. Men det här skiljer sig från TV4-programmet.

– Vi tror att det är många där ute som kanske inte riktigt vill utsätta sig för ”Idol”-formatet. Det blir inga jobbiga psykiska prövningar, inga tävlingar, säger Swartling.

Två låtar klara

Två låtar signerade RedOne ligger redan och väntar på de utvalda. Det handlar om kommersiell listmusik.

– Man kommer rakt in och jobbar med världens störste producent. RedOne siktar inte på en svensk framgång, säger Peter Swartling.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln