Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ursula, Yrsa

Charmkorkat & irriterande

Publicerad 2012-08-24

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus
The Darkness - Hot cakes

RÖSTEN STJÄLPER Frontfiguren Justin Hawkins röst är det största problemet med The Darkness. Nästa fredag kan du höra den live när britterna agerar förband till Lady Gaga på Globen i Stockholm.Foto: SCARLET PAGE

HÅRDROCK Med tanke på den turbulenta tid som följde på förra

albumet ”One way ticket to hell … and back” (2005) torde det vara en ganska så vingklippt trupp som nu återvänder till skivmark­naden.

Så som det blir när grundformationen spricker mitt under pågående succé­uppskjutning, då sångaren går ner sig i alkohol- och kokainmissbruk och en relansering – minus ned­supen frontman – under namnet Stone Gods blir mindre lyckad.

Men nu är The Darkness här igen – och de vill festa.

Ja, jävlar vad de vill festa.

Det märks bestämt när Justin Hawkins bara några strofer in i ”Every inch of you” hävdar att varje man, kvinna och unge vill snaska på hans skinnmikrofon. Liksom via det snygga cowbellsticket i förstasingeln ”Everybody have a good time” eller på konvolutet, där tre yppiga kex ålar runt på vad som tycks vara gigantiska amerikanska pannkakor. Självfallet generöst insmorda i sirap.

”Hot cakes” är med andra ord lagom infantil. Lagom underhållande på ett charmkorkat sätt och enligt samma konsekvens lagom genomhyggligt glamrocksglad, Queen-yvig och AC/DC-rytmisk. Och med en överraskande lyckad Radiohead-cover i och med ”Street spirit (fade out)” som största egentliga avstickare från det väntade.

Invändningen blir därför inte ny, men ack så bidragande till helhetsbetyget:

Det är den där rösten. Vissa må acceptera att Hawkins har samma magstöd som en bukväggsbråckpatient när han wailar loss i de höga partierna, jag blir mest irriterad.

Och det är ju i sammanhanget inte så festligt.

Bästa spår: ”Living each day blind”.

Följ ämnen i artikeln