Meningslös kopia
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-26
till Di Leva – Lovestar
POP Ofta när artister gör coverskivor vill de lyfta fram förbisedda låtar för en större publik. Thomas Di Leva väljer i stället att tolka jättekända låtar från 80-talet.
När artister lyckas med coverskivor tillför de i regel något eget och förmår visa upp nya sidor av låtarna. Di Leva får ett antal MTV-klassiker att kännas som?... vanliga Di Leva-låtar.
Han jämför sin skiva med ”Pin-ups”, albumet med 60-talslåtar som hans store idol David Bowie spelade in 1973.
Men när Bowie släppte ”Pin-ups” var han hetare än het och lyckades förse sina covers på Kinks och The Who med ett sound som fick låtarna att kännas nya igen.
I Di Levas fall är det nästan två decennier sedan han stod i något slags musikalisk framkant. Hans publik består dessutom till största delen av människor som hörde de här ”Tracks”-hitsen redan när de kom.
I sina originalversioner låter låtarna av Depeche Mode, Michael Jackson och Abba nästan uteslutande precis lika bra i dag som då, och hittar därmed fortfarande nya lyssnare av sig själva.
Så var missionen ligger i att lyfta bort all den förlösande ilskan ur Neil Youngs ”Rockin’ in the free world” och ge U2:s arenahymn ”Pride” ett trevande ”50 Cent-sound” (?!?) begriper jag faktiskt inte.
Ingen låt växer en millimeter. Ingen låt känns ”ny” i de här 90-talssynthiga arrangemangen.
Di Leva borde koncentrera sig på att vara Di Leva och skriva Di Leva-låtar. Det är han de facto ensam om i hela världen.
När han försöker tolka andra blir han uppenbarligen inget annat än en blek kopia.
BÄSTA SPÅR: Eurythmics ”Miracle of love”.