Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

”Vi stod där med våra bomber och granater och fattade ingenting”

Uppdaterad 2015-04-20 | Publicerad 2015-04-19

Max Martin berättar om svackan i ny dokumentär

Efter framgångsåren blev vindarna iskalla när Cheironsoundet dog ut.

I en ny dokumentär berättar Max Martin om den svåra tiden i musikbranschens frysbox.

– Vi stod där med våra bomber och granater och fattade ingenting, säger han i Sveriges radios ”Arvet efter Cheiron - en oändlig historia”.

Den svenska inspelningsstudion Cheiron blev världsberömd under den andra hälften av 1990-talet.

En stor orsak var stjärnproducenten Max Martin som skapade världshits åt pojkbanden N'Sync och Backstreet boys och popstjärnan Britney Spears.

Cheirons verksamhet avslutades i början av 2000-talet och Martin gick vidare med studion Maratone.

Då fick framgångarna ett abrupt slut.

I P4 Stockholms nya dokumentärserie ”Arvet efter Cherion – en oändlig historia”, av Fredrik Eliasson, berättar Max Martin om åren i motvind.

– Det var väldigt lärorikt för vi tyckte att allt som kom var dåligt, det vi gjorde var det bästa och när väl popkulturen tog en ny sväng, vilket den alltid gör, då hängde inte vi med, säger han.

Blev omkörda

Producenten minns när Britney Spears 2001 släppte ”I'm a slave 4 u”.

– Jag tyckte det var så hemskt dåligt då. Någon månad senare insåg jag att det var nog rätt bra, ändå. Det är vi som är helt omkörda av nya, fräscha team av producenter och vi stod där med våra bomber och granater och fattade ingenting, säger han.

Vändningen kom 2004 genom samarbetet med ljudteknikern Serban Ghenea som han anlitade för att mixa Kelly Clarksons ”Since u been gone” och blev startskottet för nya succéer med ett rockigare sound.

– Det förändrade allt för mig, faktiskt. Att jag började inse att man behövde kanske inte göra allt från ax till limpa utan man kan ta hjälp, säger han.

För bästa kollen på musik och populärkultur - följ Nöjesbladet på Facebook

Följ ämnen i artikeln