Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Orvar

Idel reklamhittar

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-19

Teddybears – ”Devil’s music” Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

Björnligan. Foto: SKIVA PROMOTION

POP/ROCK Det är klurigt att sätta fingret på varför Teddybears nya inte är särskilt bra. Patrik Arve och brorsorna Joakim och Klas Åhlund har tvärtom mycket som talar för dem. De är inte rädda för att blanda genrer, låta musiken vara lite knasig eller göra låtar med hög hitfaktor. Och de lyckas alltid bjuda in massor av gäster.

Här samsas amerikanska stjärnor som Eve, B-52’s, Cee-Lo och Flaming Lips med bland andra Mapei och Rigo. Och låtarna, som vanligt en poppig mix av rock, reggae och hiphop, handlar om katter, rymdraketer och kristna på metamfetamin.

Bandet har utvecklat en väldigt distinkt stil. Trots olika vokalister känner man direkt igen en Teddybears-låt. Sveriges eget rock-Basement Jaxx använder exakt samma ljud som de alltid använt (åtminstone sen de övergav hardcore-soundet). Och deras sång och ”rap” låter lika retfullt struttig varje gång, vare sig den kommer ur ADL:s eller Eves mun.

Största hiten på skivan är ”Get mama a house”, en låt som blev stor redan innan den släpptes, tack vare en viss tv-reklam. Att 2010 ha något emot artister som lånar ut sin musik till reklam skulle vara löjligt. Vad ska artister annars leva av? Men det känns ändå trist när låtarna redan från början låter som att de är gjorda enbart för att vara med i Fastighetsbyråns marknadsföring.

Bästa spår: ”Crystal meth christian” med Flaming Lips.

Följ ämnen i artikeln