Joacim Perssons bästa Soundtrack-låtar

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-07

Nöjesbladets musikredaktör listar sina fem bästa med Soundtrack

”Nevermore”

(Behind the music, 2001)

En snart tio år gammal juvel som aldrig går ur tiden. Kanske The Soundtrack Of Our Lives mest fulländade låt, om inte annat den mest hittiga.

”Grand Canaria”

(Welcome to the infant freebase, 1996)

Nej, det blir ingen ”Instant repeater ’99” på den här listan. Mest för att den hyllade debuten rymmer så många andra klassiska Soundtrack-minuter, som till exempel ”Firmament Vacation (A Soundtrack of Our Lives)” och ”Mantra slider”.

”Grand Canaria” är visserligen inte lika folklig

som genombrottslåten men ändå en av bandets absolut viktigaste stunder. En perfekt sammanfattning av TSOOL:s 60-talsmelodier, gitarrockiga 70-tal och arvet från avsomnade Union Carbide Productions.

”Sister surround”

(Behind the music, 2001)

Att göra retroromantisk rock utan att fastna i patetiska klyschor handlar om att sno snyggt. Och aldrig har Rolling Stones riffkatalog återanvänts så begåvat som i ”Sister surround”.

”Century child”

(Extended revelation, 1998)

Med uppföljaren till debuten lämnade Björn Olsson Soundtrack Of Our Lives. I stället klev värmlänningen Mattias Bärjed, Sveriges coolaste gitarrist, in i kollektivet. ”Extended revelation” blev bandets hittills mörkaste, mest psykedeliska och är faktiskt oförtjänt underskattat. ”Century child” är bara en av många mäktiga låtbyggen.

”Bigtime”

(Origin, 2004)

Kalle Gustafsson Jerneholm mullrande basgång. Fredrik Sandstens trumdriv. Ian Persons och Mattias Bärjeds Pete Townshend-vevade gitarrer. ”Bigtime” verkade först vara ännu en välskriven rocklektion bland många. Bra, men inte oumbärlig.

Tills Soundtrack Of Our Lives körde låten live. Den exploderade. Och sen dess har ”Bigtime” stannat där högt uppe i krutröken.