Robyns hit spelas 278 gånger – på ett dygn

Publicerad 2012-01-31

Radiostationerna kör allt färre låtar allt oftare: Det är extremt och sinnessjukt

Svensk radio har lett utvecklingen att pumpa samma hits hela tiden.

Följden: Robyns ”Dancing on my own” vällde ur apparaterna 101 000 gånger på ett år.

– Det är extremt och sinnessjukt, säger Sveriges radios populärmusikchef Pia Kalischer.

Svenska NRJ påstår att de för ett par år sedan slog europarekord. Ungdomar blev rastlösare och kortade ner sitt lyssnande, men ingen kanal mötte det på samma sätt.

”Det är jävligt ofta”

NRJ pressade upp de största hitlåtarnas rotation från 50 till 60 till 70 gånger per vecka, en nivå ingen station i Europa ville matcha.

Nu har kanalen ökat sin lyssnarskara – och fortsatt tajta till spellistan.

– Vår populäraste låt går var 70:e minut. Det är jävligt ofta, säger kanalens programchef Rickard Keilor.

Det är alltså 20 om dagen. 140 i veckan. Var tror du taket går för hur ofta en låt kan spelas?

– När lyssnarna säger stopp. Då plockar vi bort den låten.

Strategin bygger på att lyssnaren direkt ska mötas av en hit – Keilor säger ”sin favoritlåt” som om alla älskade alla topphits – när hon slår på radion. Annars byter hon. NRJ ser gärna att man lyssnar ett par minuter, stänger av och sedan återkommer.

Robyn etta och trea

De flesta kanalerna, framför allt de kommersiella, driver på samma utveckling.

Följden märks i sammanställningen som intresseorganisationen Stim gjort över årets mest spelade svenska låtar.

Robyn är trea med ”Hang with me”, Oskar Linnros är tvåa med ”Från och med du” och Robyn toppar med ”Dancing on my own”. Låten spelades 101 608 gånger under den uppmätta perioden. Det är 278 spelningar per dygn, hela året.

Publiken tröttnar

Den ultratäta rotationen spiller över på Sveriges radio. De kör sina a-listelåtar 15 gånger per vecka men kritiseras ändå för att tjata ut dem.

– 101 000 spelningar är extremt och sinnessjukt. Vår mest spelade låt 2011 var ”Jag kommer” med Veronica Maggio. Den hade 250 spins på ett år. En kommersiell kanal når det på mindre än två veckor, säger populärmusikschefen Pia Kalischer.

Ser du någon fara med utvecklingen?

– Nja. Om låtar rejtas för mycket kommer punkten när alla tröttnar. Det är viktigaste frågan i alla radioundersökningar: när når en låt sin burn. När är den bränd?

Och när brukar det vara?

– Mycket senare än du och jag kan föreställa oss. Mycket senare.

ANNONS