Nykomlingens nyfikna blick ser nya detaljer

Publicerad 2011-09-08

VENEDIG. Jag satt och pratade med John Hurt när det slog mig.
Tomas Alfredson har gjort en omvänd Colin Nutley.

Colin Nutley kom till Sverige på 1980-talet och såg hur vi beter oss. Med nyfikna engelska ögon.

Det har blivit filmer som ”Änglagård” och ”Black Jack”. De skildrar Sverige och våra vanor på ett sätt som känns mer sant än andra försök.

För att han kommer utifrån. Fastnar för detaljer som vi tar som självklara.

Tomas Alfredson hyllas nu för filmen ”Tinker, tailor,  soldier, spy” som är en av favoriterna i tävlingen här i Venedig. Inte minst jublar engelsmännen.

Hans bild av England och det typiskt brittiska fångar något de själva inte ser.

Nykomlingens blick. Den som reser från en annan plats och tittar med öppna ögon.
 

Bruce Springsteen kom från slitna småstäder i New Jersey in i pulserande New York och gav storstaden en röst. Ulf Lundell växte upp i Saltsjö-Boo utanför Stockholm och blev en av de bästa skildrarna av Stockholm i böcker och sånger.

Man kan skratta åt uttalet av svenska namn i BBC:s Wallander-filmer, men de brittiska filmakarna noterar förtjust hur de skånska landskapen ser ut. De fångar Ystad med omgivningar minst lika bra som de olika svenska försöken.

Roman Polanskis film ”Carnage” borde vara Tomas Alfredsons största konkurrent i årets tävling. Hans film följer två amerikanska medelklasspar i Brooklyn som ska ha ett trevligt samtal sedan deras 11-åriga söner slagits.

Men det blir inte så trevligt.
 

Polanski har tidigare gjort en av de bästa amerikanska rysarna, ”Rosemarys baby”, och en av de största amerikanska deckarna, ”Chinatown”.

Ännu en främling som lyckats fånga bilden av en annan kultur.

Alla tävlingsfilmer har inte visats ännu. Men de bästa jag sett är ”Tinker, tailor, soldier, spy” och ”Carnage”. Det finns starka bitar i George Clooneys ”The ides of March”, och jag kan tänka mig att Steve McQueens ­intensiva ”Shame” kan få något pris.

Michael Fassbender och Carey Mulligan är mycket bra i den mörka historien om sexmissbruk i New York.

De sämsta tävlingsfilmerna jag sett är Andrea ­Arnolds ”Wuthering heights” och Abel Ferraras ”4:44 last day on earth”.

På kvällen den 10 september vet vi vilka juryn valt.

ANNONS