Girighet driver Downey, Jr inför nya Avengers

’Masked singer’-nivå på Marvel-avslöjandet

Robert Downey, Jr på Comic-Con 27 juli.

KRÖNIKA. Jubel utbröt när Doctor Doom hälsade på under den årliga Comic Con-mässan och det visade sig att Robert Downey, Jr fanns bakom masken.

Tanken var att det skulle bli en triumf.

Men det liknade mest ett beigt avsnitt av ”Masked singer”.

Just nu drar ”Deadpool & Wolverine” in stora mängder stålar på biograferna. Kritikers mottagande har på många håll varit svalt, men publiken tycks älska filmen.

Själv är jag inget större fan av vad jag tycker är uppenbara skäl: varför bry sig om en film där ingenting står på spel, där alla scener är ett branschskämt?

Så då frågar jag mig förstås varför publiken älskar den. Svaret är väl enkelt. Dels för att filmen är rolig. Det är den! Dels för att den smetar på så generöst med nostalgi kring tidigare Marvel- och ”X-men”-filmer att många inte kan eller vill värja sig mot påminnelsen om tider då man på riktigt såg fram emot de här filmerna.

Logiskt att Stark kopplas samman med Doom

I serietidningarnas värld är det välkänt att Tony Stark, Robert Downey Jr:s rollfigur i Marvel-filmerna, och Doctor Doom kopplas samman. Därför är det logiskt att stjärnan gör comeback inför två stundande ”Avengers”-filmer. Jag förutsätter att detta är planen, annars begriper jag inte vad Downey, Jr. har där att göra.

Ett annat svar på den frågan är förstås pengar. Girighet och fantasilöshet spelar stor roll här.

I en artikel i Variety avslöjas det att Downey, Jr. betalas närapå en miljard kronor för uppdraget att rädda Marvels framtid. De tidigare filmerna har redan gjort honom till Joakim von Anka och i dealen ingår andra förmåner som tillgång till privatjet, livvakter och en mindre by av trailers under inspelningen.

Där har vi tecken på en skådespelare som vill testa sina gränser och sitt konstnärskap. Raka motsatsen till nyheten från Comic-Con.

Stjärnan hade annars mer utmanande saker för sig. Efter sista (?) insatsen som Tony Stark producerade han en hyllad dokumentär om sin pappa, vann en Oscar för sin lysande insats i ”Oppenheimer”, spelade flera roller i suveräna miniserien ”The sympathizer” (som han nu är Emmynominerad för) samt begår Broadwaydebut med pjäsen ”McNeal” i november.

Närapå noll risktagande

Där har vi tecken på en skådespelare som vill testa sina gränser och sitt konstnärskap. Raka motsatsen till nyheten från Comic-Con. Återkomsten till Marvel innebär att risktagandet är närapå noll för Downey, Jr.

Arnold Schwarzenegger och Danny DeVito i ”Twins”.

Det får mig att tänka på ”Twins”, av alla filmer.

När Arnold Schwarzenegger tackade ja till filmen 1988 hade han aldrig gjort en komedi. Han var känd som ett humorlöst, österrikiskt muskelberg. Han var ”Terminator”. Filmbolaget var tveksamma till att det skulle funka.

Men Schwarzenegger, Danny De Vito och filmens regissör, Ivan Reitman, gav dem ett erbjudande som innebar en stor personlig risk. Filmbolaget behövde inte betala dem någon lön, däremot 40 procent av filmens intäkter.

Vilken lättnad, tyckte bolaget som inte längre behövde lägga miljoner på stjärnornas löner. Schwarzenegger och DeVito brukade skämta med de andra skådespelarna under inspelningen om att ”tänk på oss, vi jobbar gratis”. Vilket de också gjorde.

Drog in en halv miljard dollar

Men ”Twins” blev en gigantisk succé och drog in motsvarande en halv miljard dollar i dagens penningvärde. Trion delade på 40 procent av de pengarna – och tjänade betydligt mer än vad de någonsin gjorde på något annat.

En klassisk Hollywoodhistoria där risktagande lönar sig.

Downey, Jr:s nyanställning i Marvelfabriken är mer en berättelse om att kreativ feghet också kan betala sig.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och X (Twitter) för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

ANNONS