Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingrid, Inger

Stjärnorna blottar sig - för von Trier

Publicerad 2013-12-24

Lättklädd reklam för nya filmen

HOLLYWOOD. Lars von Triers ”Nymphomaniac” är lagom till premiären Europas mest omtalade lågbudgetfilm.

Det är ingen tillfällighet.

Filmen har marknadsförts med en noggrant uttänkt ­nakenkampanj.

In på bara huden. Charlotte Gainsbourg i en avklädd scen ur Lars von Triers nya film ”Nymphomaniac”.

Lanseringen har genomförts likt en åtta månader lång striptease.

Skådespelarna Stellan Skarsgård, Shia LaBeouf, Charlotte Gainsbourg, Sophie Kennedy Clark och Uma Thurman har undan för undan blottat sig samtidigt som mer vågade stillbilder och videosnuttar från filmen hjälpt till att skruva upp temperaturen.

”Var lite känsligt”

I november släpptes 14 planscher bestående av skådespelarensemblen på nätet.

– Det tog ungefär fem minuter att komma på idén. Men med ­skådespelarna var det lite känsligt, säger Philip Einstein Lipski på agenturen Einstein Film i ­Köpenhamn till bransch­tidningen Hollywood Reporter.

– Stellan klädde av sig framför oss och spelade upp en mycket trovärdig sexuell akt för oss. ­Alla kvinnor på inspelningen tyckte att det var sexuellt mycket trovärdigt. Och han är 62.

Thurman tvekade

Bara Thurman tvekade att ­haka på.

– Hon gillade idén, men sa, ”Ni måste förstå, jag är från USA”.

Kampanjen har fått större ­genomslagskraft än de kunde drömma om.

– Vi visste att den fungerade när vi la upp det första korta klippet och fick mer än tre miljoner träffar. Det finns bara fem miljoner invånare i Danmark, så vi visste att det hade nått utanför landets gränser.